PW2010 in Medemblik niet blij met plannen Hollands Kroon voor nieuw motorcrosscentrum

• donderdag 4 juli 2019
  • Categorie: , ,
  • LAMBERTSCHAAG
    ,,Het lijkt wel of ze in Hollands Kroon denken: slikken of stikken’’, zegt Anneke van der Geest, fractievoorzitter van PW2010 in de gemeente Medemblik.

Ze maakt zich zorgen over de ontwikkelingen aan de rand van de buurgemeente, zeker nu daar het plan voor een motorcrosscentrum van 14,6 hectare steeds meer vorm krijgt.
    De baan wordt op grondgebied van Hollands Kroon aangelegd, in de buurt van het Opmeerse dorp Aartswoud. Volgens Van der Geest hebben niet alleen inwoners van Aartswoud bezwaar tegen de komst van de crossbaan. ,,We hebben meerdere geluiden uit Abbekerk en Lambertschaag gehoord. Mensen maken zich zorgen over lawaai, maar ook over kwalijke stoffen die de uitlaatgassen met zich meebrengen.’’
    Ze heeft schriftelijke vragen gesteld aan het college van burgemeester en wethouders in Medemblik. Van hen wil ze onder meer weten hoe zij tegenover de nieuwe ontwikkelingen staan en of Opmeer en Medemblik door Hollands Kroon in de plannen betrokken zijn.

Overlast

Het nieuwe motorcrosscentrum zou zes dagen in de week gebruikt moeten gaan worden. ,,De raad van Hollands Kroon heeft besloten dat er afgeweken mag worden van de eerder genoemde geluidsnormen’’, zegt Van der Geest.
    Ze vindt de gekozen plek ’absurd’, omdat tussen Aartswoud en de kernen Abbekerk en Lambertschaag een door de provincie aangewezen stiltegebied ligt; De Weere. ,,Abbekerk en Lambertschaag liggen hemelsbreed op 5 kilometer afstand. Er waait meestal een noordwesten- of westenwind. Ik weet niet vanaf en tot hoe laat de baan gebruikt zal gaan worden, dat is nog duister. Maar ik kan me voorstellen dat het straks niet prettig is om op een mooie zomeravond in je tuin te zitten. Ik heb zelf in Drenthe meegemaakt hoeveel geluid die motoren kunnen maken.’’
    Het is de hoogste tijd voor regels, vindt Van der Geest. En een goede relatie tussen de buurgemeenten. Inwoners moeten over de plannen worden gehoord. ,,Participatie van burgers is met dit soort ontwikkelingen een groot goed vind ik. Dan moet je ook de buren willen horen.’’
    De aanval is de beste verdediging, denken de motorcrossers. Daarom houden ze op 9 juli een bijeenkomst in Van der Valk-Hotel Wieringermeer zodat de omgeving van de beoogde crossbaan openheid van zaken kan krijgen over de plannen. Dat zegt voorzitter Gert Meereboer van de crossers. ,,We hebben zelf deze avond georganiseerd om de omgeving rond de locatie NC10 (hoek Alkmaarseweg/Groetweg) uit te leggen wat er nu precies op tafel ligt. We geven liever zelf openheid van zaken dan dat er de wildste verhalen in de rondte gaan.’’ De bijeenkomst is van 19.00 tot 21.30 uur.

Noordhollands Dagblad

Hollands kroon vind dat ze van alle regeltjes kunnen afwijken. Ze vinden dat ze boven de wet staan.