’Crossen is niet van deze tijd’

Datum:
  • woensdag 24 juli 2019
  • in
  • Categorie: , ,
  • Hollands Kroon - MIDDENMEER

    Bewoners van omliggende polderwegen wijzen op verduurzaming en vermindering CO2


    Ed Dekker 24-7-2019

    Vervolg: Verzet tegen crossbaan in de Wieringermeer: 202 bezwaren ingediend bij de gemeente 

    Traditioneel motorcrossen is niet meer van deze tijd. Zeker niet als het gaat om een nieuwe baan. Bewoners van omliggende polderwegen en de Dorpsraad Aartswoud wijzen op allerlei initiatieven voor verduurzaming en projecten om minder CO2 uit te stoten. ,,Dan past een nieuw complex voor verbrandingsmotoren niet.”

    Bewoners van de Groetweg, Oudelanderweg en Alkmaarseweg maken gezamenlijk bij de gemeente bezwaar tegen een motorcrossbaan ’om de hoek’. Net als de Dorpsraad Aartswoud en tweehonderd anderen. ’Wij gunnen iedereen zijn sport. Maar dat mag niet betekenen dat mens en natuur moeten lijden onder een beperkt clubje enthousiastelingen’, aldus de groep van vijftien omwonenden.
    Buurvrouwen Mirjam Bus en Stacey Scholten: ,,Agrariërs worden aan alle kanten beperkt in hun bedrijfsvoering en moeten aan steeds strengere milieuregels voldoen. En zo’n baan mag er komen? Dat gaat niet samen.”

    Elektrisch

    De omwonenden willen dat de Motorclub Noord-Holland (275 leden) een compleet nieuw plan maakt. ,,Ga uit van elektrisch crossen. Volgens de club is dat de komende tien jaar niet reëel. Wij betwijfelen dat. Voordat er kan worden gereden, zijn we minimaal vier jaar verder. De ontwikkelingen gaan snel. Elektrisch crossen levert enorme voordelen op. Qua landschappelijke inpassing, geluid en vervuiling.”

    Ook wijzen de omwonenden op metingen van het Longfonds. ,,De kwaliteit van de lucht rond de Oudelanderweg en Nieuw Almersdorperweg is nu al matig.” Als ander probleem noemen zij de opzet voor de verdiepte ligging van de baan.

    Door verdieping hoeft de geluidswal rond de baan niet hoger dan 9,5 meter te worden. Door afgraving vrezen de omwonenden voor opstuwend kwelwater met een hoog zoutgehalte. Hoogheemraadschap Hollands Noorderkwartier wees daar al op en raadt afgraving af.
    De 202 bezwaren overlappen elkaar op veel punten. Ook voorzitter Frank van Staveren van de Dorpsraad Aartswoud ziet ’elektrocross’ als alternatief. Hij verwacht dat stikstof-maatregelen het plan voor de crossbaan niet ongeschonden laten.

    De Dorpsraad twijfelt aan de objectiviteit en onafhankelijkheid van onderzoekers bij het opstellen van het crossplan. Volgens Van Staveren is de keuze voor de locatie toegeschreven naar de grond aan de Groetweg, die de provincie ruim tien jaar geleden kocht. Ook andere bezwaarmakers geven dat aan.

    Golfcomplex

    Dorpsraad Aartswoud heeft namens zichzelf bezwaar gemaakt. Meer dan 150 dorpelingen hebben afzonderlijk gereageerd. Golfcomplex Regthuys in Winkel vreest klachten van golfers over geluidoverlast. Het bedrijf diende een uitgebreide reactie in. Volgens het Regthuys rammelt het plan aan allerlei kanten. Vooral op gebied van geluid, milieu en financiële haalbaarheid toont de opzet ’gebreken’, aldus het bedrijf. Het spreekt van een ’valse start’. Vele zaken moeten eerst beter worden onderzocht voordat het plan verder in procedure wordt gebracht, stelt directeur Jeroen Botman.
    Ook actievoerder Norman in ’t Veldt uit Winkel gaat in zijn bezwaarschrift diep in op de materie. Grote vraagtekens zet hij achter de geluidsberekeningen. ,,Met cijfers worden mensen in slaap gesust. Ook al wordt aan de normen voor geluidsproductie over de hele dag voldaan, het gaat om de werkelijke periode dat geluid wordt geproduceerd.”

    Onbekend is nog waarom Vattenfall (Windpark Wieringermeer) bezwaar heeft gemaakt.

    Noordhollands Dagblad


    4 reacties :

    Johann zei

    En ja hoor, de goegemeente komt met allerlei bezwaren die men maar bedenken kan.Buiten de vermeende geluidsoverlast (snap er geen zak van, de helft van die oudjes lopen al met gehoorapparaten rond, opgelopen tijden de dansfeesten) komt ook nog met het MILIEU op de proppen. Ook de golfspelers kunnen last krijgen van een uurtje motorgeluid. Zelf rijden ze elektrisch rond op zak van de belastingbetaler, niet wetende dat de grondstoffen voor deze accu's enorm vervuilend zijn en er duizenden jonge mensen sterven tijdens de winning van deze grondstoffen.Gebieden zo groot als de provincies Utrecht zijn groen/blauw van de vergiftigde grond. Er leeft daar geen mier op en de bezwaarmakers maar leuteren over CO2 uitstoot en dat verbrandingsmotoren niet meer van deze tijd zijn. Evenzo gaan deze azijnplassers zonder enig bezwaar het vliegtuig in naar verre oorden om hun vakantie te vieren. Van de enorme CO2 uitstoot van hun vliegreisje à 1241 kg CO2 per persoon retourtje Amsterdam-Bangkok hebben ze zich nooit over verbaasd. Waarom zouden ze, ze zijn door de media en staatsomroep volledig gehersenspoeld en nadenken is niet hun sterkste kant. Zelf ben ik geen crosser maar tegenwoordig moet je je verantwoorden voor elke scheet die uit je achterste komt. Hallo....bent u er nog ??

    Bespaar ons lawaai zei

    Beste Johann,

    Heb jij enig idee van de plannen van de MC (7dagen in de week open van 14 tot 20u.)?

    Lees je maar eens in op: www.nc10terrein.nl

    Anoniem zei

    Waarom zouden de mensen nog plezier mogen hebben van hun hobby?
    Het is wat Johan zegt, er worden de meest absurde argumenten aangedragen om alles maar te kunnen verbieden. Gun ieder zijn plezier als het verantwoord is en voor de voorstanders van elektrisch rijden: de stroom hiervoor komt uit bruinkool, steenkool, gas of pellet centrales dus er is helemaal niets groens aan. Bijvoorbeeld, in Purmerend wordt de stadsverwarming gevoed door de stook van gekapt hout en dat moet dan klimaat neutraal zijn? Klimaat neutraal, welke dwazen geloven er nog in als de bomen die CO2 opnemen vervolgens worden gekapt om verstookt te worden.

    Anoniem zei

    De accu's van elektrische vervoersmiddelen zijn m.b.t. grondstoffen vaak het resultaat van kinderarbeid in zwaar vervuilende omstandigheden. Met een sausje erover heet dat duurzaam. Lekker duurzaam crossen op motoren die aangedreven worden door accu's afkomstig van kinderarbeid in een zwaar vervuilende omstandigheden. Kunnen ze al die klimaatgekken niet op de Razende Bol zetten tot eind maart, misschien dat ze na die periode weer toerekeningsvatbaar worden....

    Een reactie posten