Bewoners tellen niet, en andere kritiek op Gebiedsplan Wieringermeer

• zondag 5 mei 2019
  • Categorie: , , ,
  • Hollands Kroon - WIERINGERWERF
    De leefbaarheid in de polder komt danig in de verdrukking. Stichting Sport en Welzijn Wieringermeer is ongerust over de gevolgen van het Gebiedsplan Wieringermeer.
    Ed Dekker 4-5-2019
    Voorzitter Age Miedema voorspelt een ’forse verslechtering van de leefbaarheid’. Alleen de economie telt voor de gemeente, stelt hij. De stichting heeft bezwaar gemaakt tegen het plan.
    Sport en Welzijn mist van alles in de visie van Hollands Kroon op de Wieringermeer van straks. Als voorbeeld noemt Miedema de verkeerssituatie in de polder.
    ,,De gemeente noemt die ’niet ideaal’. Het is veel erger. De situatie is zorgwekkend. Voor fietsers en wandelaars wordt het landbouwverkeer steeds gevaarlijker. De gemeente komt niet met suggesties. Zwaar verkeer moet in kernen worden ontmoedigd, om de leefbaarheid te verbeteren.”

Niet meepraten

,,Niet dóór de bewoners en niet vóór de bewoners”, vat Cees Kooy uit Slootdorp van Dorpswerk Noord-Holland het Gebiedsplan samen. Het plan is het werk van gemeente, provincie en waterschap. Direct betrokkenen als agrariërs mochten niet meepraten.
    Ook Kooy wijst op het verkeer in de polder. ,,Snelfietswegen in de polder zijn veilig voor scholieren en recreanten. Ze bevorderen dat werknemers op de fiets gaan. Geen woord erover.”

Historisch besef

De Gebiedsvisie toont ook een gebrek aan historisch besef, stelt Kooy. De kleinzoon van een polderpionier is bestuurslid van het Historisch Genootschap Wieringermeer. Hij spreekt van willekeur.
    Kooy: ,,In het plan heeft het grote gebied voor de datacenters opeens geen enkele cultuurhistorische waarde. De waardevolle structuren zijn volgens de gemeente noordelijker te vinden, zoals de Noorderkwelweg, Oosterkwelweg en een deel van de Schelpenbolweg. Merkwaardig. De gehele polder is juist ingericht volgens dezelfde uitgangspunten.”
    Ruimte maken voor economische ontwikkelingen juicht Cees Kooy toe. ,,Maar doe dit met visie en in samenspraak met bewoners en ondernemers.”

Gebonden

Aannemer André Commandeur uit Wieringerwerf schudde bewoners en ondernemers wakker. ,,Voordat je het weet zit je met handen en voeten gebonden en kan je geen kant op.”
    Zijn actie leidde tot tientallen bezwaren vanaf de Noorder- en Oosterkwelweg. Het plan kent allerlei beperkingen voor deze en andere ’cultuurhistorisch waardevolle linten’. Tussen de erven zijn bebouwing en beplanten verboden.

Achthonderd meter

Tot achthonderd meter diepte moeten de kavels vrij blijven van bebouwing. Bewoner Hans Esselink: ,,Zichtlijnen? Windmolens mogen wel dichter dan achthonderd meter van de erven komen. Dat is gek.”
    ,,Voordat je het weet zit je met handen en voeten gebonden en kan je geen kant op.” ” Loonwerker Jan van Bodegom: ,,Ik wil een loods bouwen om grasmaaisel om te zetten in brandhout en isolatiemateriaal. Met dit plan kan ik dat vergeten.”

Rechtsongelijkheid

Akkerbouwer Jeroen van Soesbergen voelt zich beknot. ,,Er ontstaat een enorme rechtsongelijkheid. Vrijwel identieke locaties in de polder hebben toevallig niet het predicaat ’cultuurhistorisch waardevol’ gekregen. Daar mag meer en wij moeten ondernemen in een openluchtmuseum.”
    Ook agrarische natuurvereniging Hollands Noorden protesteert. De gemeente gaat voorbij aan agrarisch natuurbeheer, luidt de kritiek. En dat terwijl ruim vijftig agrariërs op bijna driehonderd hectare in de Wieringermeer daarmee bezig zijn.
    ,,Ze dragen bij aan de gewenste biodiversiteit in de polder”, aldus projectleider Ellen van Baar.
    Noordhollands Dagblad

Aan de inwoners is weer niks gevraagd. Die mogen alleen meepraten over het perkje voor hun huis.

Vandaag de sterfdag van PIM.
    Vlag halfstok.
    Vandalen (a- socialen) hebben de vlag eruit getrokken en verderop in het land gegooid.
    Dit is het tuig dat onder ons woont.

Nee, ik ben niet boos. Ik ben alleen verrast door het feit dat mensen geen betere opvoeding hebben genoten.

Als laatste: als je jezelf niet bekend maakt gaan de camerabeelden naar de politie.

De dictatuur van "enkelen" die niets op hebben met inwoners en lokale/ regionale ondernemers uit het midden- en kleinbedrijf, om de belangen van multinationals te dienen en hun eigen "loopbaan" is weer overduidelijk zichtbaar. De bestuurlijke laag die deze werkwijze hanteert neemt het kleine beetje vrijheid dat er nog is, ook nog af. Pure dictatuur, in de zogenaamde "agrarische hoofdstad" van (ver)Nerderland.

De dictatuur van (extreem) links wordt met de dag verontrustender.
    Zolang men het eens is met hun standpunt is er niets aan de hand maar zodra een ander een voor hun onwelgevallige mening heeft zijn de rapen gaar.
    Een goed voorbeeld is Amerika: zolang de Democraten aan de macht waren was er niets aan de hand(ook met smeerlap Bill Clinton niet) maar nu met een Republikeinse President vindt Links iedere keer wel wat, ze weigeren zich neer te leggen bij Rechts. Zo gaat het ook met de Nederlandse Media die blijven zeuren over Trump.
    In Nederland kunnen de Antifa's probleemloos hun gang gaan, zodra Rechts een demonstratie wil houden wordt alles uit de kast gehaald om dat te verhinderen.
    Schandalig dat idioten een vlag weg halen als iemand herdenkt wordt, typisch extreem Links.

Je kunt VVD, CDA en SHK nou niet bepaald extreem links noemen!

Laatste anoniem, in welk commentaar staat te lezen dat VVD, CDA en SHK EXTREEM links zijn?
    VVD en CDA zijn zowel landelijk als plaatselijk al lang niet Liberaal meer, de eigenbelangen staan voorop, dat bleek onlangs ook weer uit de gang van zaken bij de VVD in de 1e Kamer. SHK weet het zelf niet eens waar de partij eigenlijk voor staat, laat staan de bewoners.

Ik lees "De dictatuur van (extreem) links wordt met de dag verontrustender" en neem dan aan dat uw reactie op bovenstaand artikel slaat. Dat lijkt mij niet zo raar.