Links Noord-Holland droomt van coalitie ’met tomatensmaak’

• woensdag 10 april 2019
  • Categorie:
  • Haarlem - Het aftasten is begonnen in de Noord-Hollandse provinciale politiek.
    Peter Schat 9-4-2019

Het gros ziet een coalitie aankomen met GroenLinks, VVD, D66 en PvdA en voorziet dit model van voetnoten en voorwaarden. Links droomt ook van een coalitie ’over links’ waarbij VVD niet meedoet en naast GroenLinks D66, PvdA, Partij van de Dieren en ChristenUnie of Denk aan boord gaan.
    Dat is ook de voorkeur van GroenLinks, een van de winnaars van de Statenverkiezingen in Noord-Holland. Aan Denk wordt dan wel de voorwaarde gesteld, dat de landelijke politici van die partij hun door GroenLinks als ’problematisch’ betitelde houding jegens Kamerleden met Turkse achtergrond aanpassen.
    SP wil ook wel instappen, mits er ’voldoende tomatensmaak’ zit aan het coalitieakkoord. SP begrijpt dat ’GroenLinks en VVD elkaar besnuffelen’, maar dat wil niet zeggen dat ze ook bij elkaar in de mand gaan liggen. Dat zou volgens SP ’geen feest voor de respectievelijke achterbannen’ zijn.
    Opvattingen als deze zijn te vinden in de elf brieven - alleen Denk leverde niets in - die maandag op de website van de provincie zijn gepubliceerd. Het gaat om reacties van partijen op vragen van de informateurs Laura Bromet (GroenLinks) en Cornelis Mooij (VVD) in het kader van hun informatieronde. Forum voor Democratie sloot vorige week als verkiezingswinnaar de ronde waarin zij het voortouw nam af met de conclusie dat een plek in een coalitie voor haar niet was weggelegd. In plaats daarvan treedt Forum naar eigen zeggen aan ’met negen competente, constructief ingestelde Statenleden, die waar mogelijk willen en kunnen samenwerken aan een beter bestuur van Noord-Holland’. Hun missie: voorkomen dat de energietransitie wordt uitgevoerd.
    PvdA vindt deelname van veel kleine partijen een risico voor een linkse coalitie. Als die niet als volwaardige partner worden gezien, kan dat tot wrijving leiden. D66 wil het liefst een coalitie met weinig partijen en dan graag een waarin links en rechts in evenwicht zijn. CDA ziet voor zichzelf een rol als middenpartij. Samenwerken met die partij vindt GroenLinks echter ’minder logisch’ vanwege de grote verschillen als het gaat om mobiliteit, duurzaamheid, groen en landbouwbeleid. Pragmatisch gezien zijn D66 en PvdA goede partners. ’Zij kunnen beide de brug slaan tussen VVD en GroenLinks.’ De voorkeur van de VVD gaat uit naar een brede coalitie met GroenLinks, VVD en CDA met daarnaast D66 en PvdA, verankerd in een stevig coalitieakkoord, waarin ’voldoende VVD-signatuur te herkennen moet zijn’.

Noordhollands Dagblad

"Links droomt ook van een coalitie ’over links’ waarbij VVD niet meedoet en naast GroenLinks D66, PvdA, Partij van de Dieren en ChristenUnie of Denk aan boord gaan."

DE extreem linksen gaat niets te ver om de grote partijen buiten te houden, zelfs DENK, het verlengstuk van Erdogan kan mee aanschuiven. Hoe is het in hemelsnaam zo ver met Nederland gekomen dat de fascisten de overhand hebben gekregen?
    Overigens, Groen Links is het verlengstuk van de Communistische partij Nederland en dat verklaart een heleboel.

Eerdaags de kerken gesloten en de moskeeën open. Van de zogenaamde christelijke partijen is alles te verwachten, zelfs het goedpraten van de vele moorden op christenen in (Noord)Afrika(we lezen het nooit in de oh zo onafhankelijke media) en het vernielen van de kerken door moslims waar ook ter wereld.

Groen Links, de communisten van weleer met hun voorbeeld Stalin met 40 miljoen doden op zijn naam.
    De SP, aanhanger van het Marxisme met aan het hoofd Mao Zedong (1893 – 1976), 40 – 72 miljoen doden.
    De sociaal democraat Adolf Hitler (1889 – 1945), heeft "slechts" 17 miljoen doden op zijn naam.
    Het kunnen er zo hier en daar een miljoen of wat meer zijn maar een kniesoor die daar op let, zeker de boven genoemde partijen niet.

En dat wil het voor het zeggen gaan krijgen in Noord Holland?