Laura Bromet informateur voor GroenLinks in Noord-Holland

• dinsdag 2 april 2019
  • Categorie: , , , ,
  • HAARLEM
    GroenLinks Noord-Holland stelt Laura Bromet aan als informateur.
    Peter Schat 2-4-2019

Het is een reactie op het beëindigen van zijn opdracht door Hans Smits, die door verkiezingswinnaar Forum voor Democratie als informateur was aangesteld.
    GroenLinks wil met deze stap de regie voeren op het proces om te komen tot een coalitie in Noord-Holland. Intussen heeft VVD, in grootte de derde partij en net als Forum en GroenLinks met negen zetels in de Staten, laten weten ’een kopje koffie’ te willen drinken met Forum-fractieleider Johan Dessing. Het besluit van Forum dan maar oppositie te gaan voeren als een coalitie met Forum erbij niet haalbaar blijkt is de VVD wat te snel gegaan.
    Dat de VVD GroenLinks daarmee rechts inhaalt ziet Zita Pels, fractieleider van GroenLinks zo niet. „Ik denk dat Noord-Holland snel bestuurd moet worden en dat we niet gaan wachten op het kopje koffie dat de VVD met mijnheer Dessing gaat drinken.” Sterker nog, Pels wil zelf woensdagmiddag een kopje koffie drinken met de VVD. „Dat lijkt mij na alles wat er vandaag is gebeurd goed.”
    Dat kopje koffie wordt dus gedronken voor de extra Statenvergadering waar de VVD om heeft gevraagd en waarop Hans Smits woensdagavond gaat duiden hoe hij tot zijn maandag verspreidde conclusies is gekomen.
    „Wij hebben alles klaar en voor ons is helder dat veertig van de 55 zetels in de Staten bezet worden door partijen die voor de klimaatwet zijn”, aldus Pels. Zij staat open voor de suggestie die onder meer in het debat vorige week tijdens de installatievergadering is gedaan om de VVD ook een informateur te laten leveren.
    Laura Bromet is op dit moment Tweede Kamerlid voor GroenLinks. Hiervoor was zij onder andere wethouder van de gemeente Waterland, waar ze ook nog woont. Zij is door de partij gevraagd het informatieproces ’transparant in te richten’.
    Noordhollands Dagblad