Behoorlijk Bestuur neemt afstand van wethouder Michiel Wouters van Den Helder

• dinsdag 5 maart 2019
  • Den Helder - Behoorlijk Bestuur zet enige afstand tussen de fractie en voormalig partijleider Michiel Wouters die nu wethouder is voor Beter voor Den Helder.
    Delano Weltevreden 5-3-2019
    Wouters maakt geen deel meer uit van de whatsapp-groep van de fractie, krijgt geen mailberichten meer en schuift niet meer aan bij fractievergaderingen. Dat is afgesproken op een vergadering waar Wouters ook bij aanwezig was.
    Fractievoorzitter Sylvia Hamerslag: ,,Michiel heeft een schat aan kennis over allerlei dossiers. We hebben afgesproken dat wij hem daar vragen over mogen stellen als dat nodig is.’’
    Bij de gemeenteraadsverkiezingen van maart 2018 was Wouters lijsttrekker van BB. Zijn partij kreeg één zetel. Beter voor Den Helder heeft de oud-marinekolonel gevraagd wethouder namens die partij te worden. Hamerslag is hem opgevolgd.
    Enige afstand nemen van Wouters was nodig, omdat zijn wethouderschap en de standpunten die hij inneemt tot verwarring leiden over de positie van Behoorlijk Bestuur, zegt Hamerslag.
    ,,Behoorlijk Bestuur zit niet in de coalitie en wij staan niet achter het coalitieakkoord’’, legt Hamerslag uit.
    ,,Michiel is wethouder namens Beter voor Den Helder en volgt de lijn van die partij. Wij hebben moeite met het gedraai van sommige coalitiepartijen. Partijen die de mond vol hadden van inspraak van de burger, laten de burger nu links liggen. Hun kritiek op Willemsoord en Port of Den Helder is verdwenen. Nu gaan er met het grootste gemak miljoenen heen. Ik snap ook niet dat er een besluit is genomen over de verplaatsing van het stadhuis naar Willemsoord, terwijl er nog allerlei open eindjes zijn. Het enige wat we horen is dat we er vertrouwen in moeten hebben dat het goed komt. Dat getuigt niet van behoorlijk bestuur. Daarom nemen we in ons stemgedrag en onze standpunten duidelijk afstand van wat de coalitie doet.’’
    Wouters heeft ’begrip en respect’ voor de stap van de fractie. Hamerslag heeft gemengde gevoelens over de kwestie. ,,We hebben geen ruzie, bij Behoorlijk Bestuur vechten wij elkaar niet de tent niet uit. Hij is nog steeds lid van onze partij. Maar toch voelt het alsof we hem uit de fractie hebben gezet.’’
    Noordhollands Dagblad