’Ina Vonk vermorzeld in juridisch steekspel'

• donderdag 6 december 2018
  • Categorie: , ,
  • Sint MaarensbrugMet tranen in de ogen zaten broer en zus Vonk in de Alkmaarse rechtbank.
    d Dekker 6-12-2018

Hun overleden zus Ina wordt vermorzeld in een juridisch steekspel, zo ervaarden zij donderdag de rechtszitting over een schadeclaim van acht ton. ,,De gemeente Schagen blijft haar niet serieus nemen, ook niet na haar dood.”
    Het is de familie niet eens zozeer te doen om puur het geld, benadrukten zij. ,,Genoegdoening, daar gaat het vooral om.” Genoegdoening na vijftien jaar strijd tegen een windmolen die te dicht bij Vonks huis aan de Grote Sloot in Sint Maartensbrug was gezet.
    De gemeente steunde al die jaren ondernemer Bernard Schuijt, maar moest in 2015 toch bakzeil halen. Ina Vonk kreeg na twaalf rechtszaken haar gelijk bij de Raad van State. Daar liet zij het niet bij.

Gissen

Kort voor haar overlijden in september 2017 sleepte Vonk de gemeente voor de rechter. Wegens ’onrechtmatig overheidshandelen’ claimde zij iets meer dan 800.000 euro vergoeding. Hoeveel kans de nabestaanden daarop maken, blijft nog gissen. Rechter D. de Feijter ging niet heel diep in op de slepende kwestie.
    De zitting spitste zich toe op de formele vraag of de claim sowieso kán worden beoordeeld. Nee, stelt Schagen. Niet-ontvankelijk, in de taal van juridisch ambtenaar Marga de Ruyter en gemeentelijk raadsman Vincent Affourtit van het Amsterdamse advocatenkantoor Houthoff.
    Yolande Gastelaars bestreed deze opvatting. Als vriendin van Ina Vonk behartigt zij, raadslid van Soest, de belangen van de nabestaanden.

Causaal verband

Voor de gemeente blijft onduidelijk waarop de acht ton precies is gegrond. De term ’causaal verband’ viel herhaaldelijk. Gastelaars wees op 67 A4-tjes vol met juridische uitspraken en gebeurtenissen.
    Deze opsomming spreekt voor zich, vinden de erven Vonk. Voor de gemeente ontbreekt juist het wettelijke houvast voor een claim.
    Over het minutieuze overzicht zei rechter De Feijter: ,,Juridisch is het niet echt scherp.” Nam zij met deze opmerking een voorschot op haar uitspraak over zes weken?
    Jarenlange strijd tegen geluidsoverlast (’geronk, gebonk, gebrom’), tegen slagschaduw (’strepen die achter elkaar aanjoegen’) en tegen angst (’voor gevaar doordat de mast scheef stond’) veroorzaakte veel stress en andere ellende, benadrukte Gastelaars. ,,Ina Vonk voelde zich niet gehoord door de gemeente, voelde zich niet serieus genomen. Ze bleef vechten, totdat ze was uitgeput.”

Aardbevingen

De acht ton is gebaseerd op onder meer tijd (45 euro per uur) en immateriële schade. Yolande Gastelaars wees daarbij op aardbevingen in Groningen. Daar moet de NAM dokken wegens inbreuk op het recht van ongestoord woongenot.

Noordhollands Dagblad

_________________________________
    Lees ook:

Dossier Grote Sloot 158

De staat als moordenaar; is al eeuwen zo en nu wij 'democratie' hebben, nog steeds zo. Toch nog steeds te weinig controle op de staat en/of op de leugens die ons voortdurend verteld worden. Daarom wordt een raadgevend referendum afgeschaft en mogen in Hollands Kroon de mensen niet meer inspreken in de raadsvergadering - in hoeverre gaar de nederlandse staat richting een terreurstaat?

Het zou wel interessant zijn om te weten hoeveel de kosten voor de burgers hebben bedragen om Schuijt zo te bevoordelen. De uren die diverse ambtenaren aan deze zaak hebben besteed, de ingehuurde advocaten, de kosten van de rechtszaken, het moet inmiddels een gigantisch bedrag zijn. het vervelende is dat de "integere" bestuurders van Schagen er geen boterham minder om eten, trouwens Schuijt ook niet met zijn illegale molen die illegaal of niet, toch maar even 3 1/2 miljoen Euro aan SUBSIDIE in het laadje heeft gebracht.

Ik ben altijd verdrietig als ik zo iets gelezen heb.
    En de (r)overheid doet dit je aan.
    Als burger moet je je bek dichthouden. Procederen tot je als burger totaal kapot bent gemaakt. Letterlijk en figuurlijk.

Gister Julio Poch gezien die die enge Hirsch Ballin en Verhagen verantwoordelijk wil stellen met nog 5stuks van dat andere gajes.
    Onder andere een rechter. Kan allemaal in dit land.

Dekker zei

Wie alle (rechts)zaken rond Chipshol van vader en zoon Poot een beetje gevolgd heeft zal moeten beamen dat er hooggeplaatste rechters in Nederland zijn die niet onder doen voor welke crimineel dan ook, alleen hebben ze de mazzel dat hun gedrag beoordeelt wordt door hun vriendjes en die studiegenoten uit Leiden laten elkaar nooit zakken.

Democratie toch?!