'Mankement zou zorgelijk zijn'

• dinsdag 30 oktober 2018
  • Categorie: , , ,
  • Petten - Directeur Frank de Lange van Curium verwacht deze week grote tekorten bij de productie van het medische isotoop molybdeen.

Roel van Leeuwen 30-10-2018

Hierdoor worden tienduizenden patiënten gedupeerd.

Volgens de Autoriteit Nucleaire Veiligheid en Stralingsbescherming zal de reactor in Petten niet voor woensdag worden opgestart. Op die dag zal worden bekeken wanneer dit wel kan.

Bij Curium zijn ze dus nog dagen verstoken van het materiaal dat nodig is voor de productie van molybdeen.

De Lange heeft er wel goede hoop op dat de isotopencrisis nu beperkt blijft in vergelijking met de grote crisis van enkele jaren geleden toen de reactor in Petten lang buiten bedrijf was en in allerijl elders op de wereld nieuwe Reactorcapaciteit beschikbaar moest komen.

Waarschijnlijk komt de huidige lekkage in de reactor voort uit werkzaamheden en gaat het niet om verouderde leidingen. De Lange: ,,Ik heb begrepen dat ze er nu goed bij kunnen."

Voorzitter Marja Raat van de Vereniging Pettemerduinen Kernreactor Vrij maakt zich zorgen over de reactor in Petten die volgens haar niet thuishoort in een duingebied. ,,Dit is weer een lekkage. Het zou vooral zorgelijk zijn als het gaat om een technisch mankement' Ze hoopt binnen een week duidelijkheid te krijgen van de ANVS over wat er precies is gebeurd waardoor de reactor moest worden stilgelegd. ,,Ik ben heel benieuwd hoeveel tritium er nu de grond in is gegaan."

De vereniging zou graag zien dat de reactor wordt gesloten en dat andere productiemethoden voor medische isotopen vrij baan krijgen. ,,Er zijn technieken die veiliger en goedkoper zijn." Hiervan wordt door nucleaire deskundigen gezegd dat lang niet alle medische isotopen buiten de reactor om kunnen worden geproduceerd.

Dirk Bannink van het documentatie- en onderzoekscentrum kernenergie Taka, verwacht niet dat er nu veel gevaar is voor de omgeving. Maar ook Laka maakt zich zorgen over de 57 jaar oude reactor. ,,Hij is verschrikkelijk oud en het heeft al heel veel geld gekost om hem draaiende te houden. En hij moet nog tien jaar meegaan."

Noordhollands Dagblad