Zorg 2,3 miljoen duurder

• donderdag 27 september 2018
  • Hollands Kroon - Anna Paulowna - De gemeente Hollands Kroon moet fors meer geld uittrekken voor de zorg in de gemeente.
    Mike Deutekom 27-9-2018

Dat blijkt uit een analyse die in opdracht van de gemeenteraad is uitgevoerd. Incluzio, de uitvoerder van de zorg ín Hollands Kroon, komt structureel geld tekort. Voor zorg is dat 2,3 miljoen euro.

In 2017 bleek al dat de gemeente meer geld moet vrijmaken voor de 2019. Toen werd de gemeenteraad verrast met een tekort van 1,1 miljoen euro bij zorgpartner Incluzio. Dat gat werd vooral veroorzaakt doordat bijna 150 inwoners meer dan voorzien een beroep op de jeugdzorg hadden gedaan.

Analyse

Naar aanleiding van dat tekort heeft de gemeenteraad het college van burgemeester en wethouders opdracht gegeven om een analyse uit te voeren om inzichtelijk te maken wat de verwachte zorgvraag in de gemeente is. Er werden bij aanvang van de samenwerking met Incluzio minder zorgaanvragen verwacht dan dat er daadwerkelijk worden gedaan. Daarnaast stelt het college op basis van de analyse dat preventie in met name de jeugdzorg in de praktijk minder snel financieel voordeel oplevert dan vooraf werd gehoopt.

Ook is er sprake van aanvullende diensten door Incluzio, waardoor de verliezen bij die partij worden vergroot. In 2017 had Incluzio voor die extra zorgtaken ruim 370.000 euro die niet opgenomen zijn in het contract met de gemeente. voor zorg en verder is dat naar verwachting 271.000 per jaar. Daarnaast is volgens de analyse de vraag naar zorg over de hele linie toegenomen, wat leidt tot een kostenstijging. De gemeenteraad buigt zich vanavond over het voorstel om meer geld uit te trekken voor de zorg.

Noordhollands Dagblad