Johan Remkes is er klaar mee

• woensdag 11 april 2018
  • Haarlem - Commissaris van de Koning bracht de rust terug in het provinciehuis van Noord-Holland
    Roel van Leeuwen 11-4-2018

'Iemand met veel gezag die zijn enorme netwerk inzette ten faveure van de Provincie', zo typeert de Noord-Hollandse gedeputeerde Jaap Bond commissaris van de Koning Johan Remkes. Die maakte gisteren zijn afscheid bekend.

Remkes (1951) legt op 1 januari 2019, zijn functie neer. Hij zegt meer tijd te willen nemen voor zijn privéleven. In een brief aan Provinciale Staten en aan minister Kajsa Ollongren i van Binnenlandse Zaken maakte VVD-kopstuk zijn afscheid bekend.

,,Werken in het belang van de Provincie Noord-Holland, van de burgers en het bedrijfsleven in deze  provincie was uitdagend en gaf een grote mate van bevrediging", aldus Remkes die zijn beslissing nu al bekend maakt. Zo kan volgens hem  'tijdig en zorgvuldig' in zijn opvolging worden voorzien.

Voordat de vacature voor een nieuwe commissaris van de Koning  wordt opengesteld, overlegt de minister van Binnenlandse Zaken met Provinciale Staten over het gewenste profiel van de nieuwe commissaris. Vervolgens kunnen de kandidaten bij de minister solliciteren.

Vol energie

Jaap Bond (CDA) was verrast door het besluit van Remkes. ,,Ik dacht dat hij tot zijn zeventigste door zou gaan. Hij zit nog vol energie." Noord-Holland moet afscheid nemen van een 'hele goede commissaris van de Koning', vindt Bond.

Remkes volgde Harry Borghouts op. Na een roerige periode, waarin diverse gedeputeerden (Hooijmaijers en Moens) niet integer bleken, bracht Remkes de rust terug in het provinciehuis. Remkes schroomde er niet voor om het thema integriteit regelmatig aan de orde te stellen.

VVD-gedeputeerde Elisabeth Post: ,,Het is verschrikkelijk jammer dat onze commissaris gaat vertrekken. Natuurlijk heb ik begrip voor zijn beslissing, maar - en ik denk dat ik dat namens het hele college wel mag zeggen - wij hebben altijd heel plezíerig en goed samengewerkt. Johan is een uitermate kundig, betrokken en wijs bestuurder en een warm en fijn mens."

Johan Remkes is sinds 1 juli 2010 commissaris van de Koning(in) in Noord-Holland. In 2016 werd hij herbenoemd. In een interview met deze krant gaf hij destijds aan dat hij zijn tweede periode niet zou volmaken, maar dat hij wel de intentie had om tot zijn zeventigste verjaardag door te gaan.

Dat hij nu toch eerder stopt, zou volgens een woordvoerder van de provincie 'zeker niet' met gezondheidsredenen te maken hebben. Remkes laat zelf weten dat zijn beslissingen iets te maken heeft met zijn dagelijkse werkzaamheden en verantwoordelijkheden. ,,Wel met de door mijn partner en mij gevoelde behoefte aan een grotere vrijheid en meer tijd te nemen voor ons privé leven".

In de brief aan Provinciale Staten en de minister schrijft hij dat het voor hem een lastige afweging was. ,,Werken in het belang van de Provincie Noord-Holland, van de burgers en het bedrijfsleven, is uitdagend en geefteen grote mate van bevrediging", aldus Remkes, die ook de samenwerking met de Noord-Hollandse burgemeesters en dijkgraven roemt.

PvdA-fractievoorzitter Xander den Uyl vindt dat Remkes uitstekend werk heeft geleverd als commissaris en als voorzitter van Provinciale Staten. ,,Hij kon op brede waardering rekenen in de Staten. Hij was een VVD'er maar hij stond echt boven de partijen. Ziin netwerk was volgens mij , heel belangrijk voor Noord-Holland. Hij kon bij iedere minister over de vloer komen."

Vrouwelijke opvolger

Den Uyl verwacht dat het moeilijk zal zijn om een opvolger te vinden met een gelijke statuur als die van Remkes. Hij heeft wel een belangrijke wens als het gaat om de opvolging. ,,Ik vind eigenlijk dat het een vrouw zou moeten zijn. Het aantal vrouwelijke commissarissen in Nederland is nu beperkt."

PVV-Statenlid en -senator Dannij van der Sluijs laat weten dat Remkes ín zijn ogen 'zijn stempel' heeft gedrukt in Noord-Holland. Hij zou het liefst zien dat er een gekozen commissaris komt. ,,Maar daarvoor moet eerst de grondwet worden aangepast en dat zal niet gebeuren voor 1 januari."

Voorztter

Remkes rondt eind dit jaar ook zijn werkzaamheden af als voorzitter van de Staatscommissie parlementair stelsel. Deze commissie adviseert de Staten-Generaal over de noodzaak van veranderingen in het parlementaire stelsel en de parlementaire democratie.

Jaap Bond haalt nog een anekdote aan over Johan Remkes: ,,Iedereen weet dat hij een fervent roker is. Toen het nieuwe Koninklijk paar op bezoek was bij de provincie, ben ik een hele dag met hem op pad geweest. Ik dacht, hoe gaat hij dat doen met dat roken. Toen zag ik hem heel statig achter het Koninklijk paar aanlopen met zijn sjekkie in de palm van zijn hand. Als het ging om het roken, was hij heel creatief."

Noordhollands Dagblad

Wegwezen die Remkes ; hij heeft Hollands Kroon met Nawijn opgezadeld.

Nou nog veel erger hij heeft alle inwoners van Niedorp met Hollands Kroon opgezadeld.