Ziek door straling drie zendmasten

• maandag 12 februari 2018
  • Duizelig, hoofdpijn, forse nekklachten, vermoeidheid.
     Durk Geertsma  12-2-2018

Píet van Velzen (68) van de Brouwersvaart in Haarlem weet niet meer waar hij het moet zoeken.,,De klachten spelen al jaren en het wordt steeds erger. De vraag is: waar eindigt het?" Oorzaak: de drie zendmasten in zijn directe omgeving.

Van Velzen woont op drie hoog en zit in het oog van zendmasten aan de Westergracht, Zijlweg en Raaks. Masten die de afgelopen jaren steeds voller zijn komen te hangen met zenders. GSM 900, GSM 1800, UMTS.,,We hebben nu 4G, maar over een paar jaar krijgen we 5G, dan wordt het nog erger." Hij is er van overtuigd dat de klachten door de woonomgeving komen. ,,Ik ben hier drie jaar tetug komen wonen, toen is het begonnen."

Hoge waarden

Hij heeft de straling in zíjn woning laten meten door Thijs Tjaden, die met zijn bedrijf Tjaden Woonbiologie consumenten helpt om een prettige woonsfeer in huis te creëren. Onder andere door stralingen te meten. In de woonkamer meet Tjaden een sterk elektromagnetisch veld van gemiddeld 3000 microwatt (mW) per vierkante meter (m2).

Tjaden: ,,Terwijl wij uitgaan van een advieswaarde van minder dan 200 microwatt/m2 voor een verblijfsruimte. Die waarde is gebaseerd op de Duitse 'Baubiologische Richtwerte'. In de slaapkamer meet ik een waarde van rond de zoo microwatt/m,, terwijl de richtlijn voor een slaapplek minder dan 10 microwatt/m2 is."

_________________________________________

Rijksbeleid

De maximale waarden die in Nederland gehanteerd worden stammen uit 1998. Voor UMTS is die waarde 10.000 mW/m2. Ter vergelijking: ln Rusland en China gelden limieten van 100 mW/m2, in delen van Oostenrijk 1 mW/m2 en de door bouwbiologen voorgestelde limiet is 0,01 mW/m2.

Tjaden zegt dat Van Velzen hier duidelijk last van heeft, dat is hem zo duidelijk als wat. Probleem is echter dat de richtlijnen zoals die Duitsland gelden, niet voor Nederland gelden. ,,Onze wetgever ligt er blijkbaar niet wakker van en hanteert veel hogere normen. Daarom is het ook zo moeilijk om er met de wet in de hand iets aan de doen. De politiek zou hiervoor in actie moeten komen."

Hij wijst op andere Europese landen zoals België, Oostenrijk, Zweden, waar de regels veel strenger zijn. ,,In Frankrijk is wifi al sinds 2015 verboden op kinderdagverblijven en dat verbod wordt verder uitgebreid. Omdat ze daar wel inzien wat de schadelijke gevolgen van een teveel aan straling is."

Voor Van Velzen biedt dat op dit moment weinig oplossing. Hij zal het moeten hebben van
    maatregelen in de woning, zoals stralingwerende vitrage voor de woon- en slaapkamer en stralingbeschermende verf op de muren in de slaapkamer. Tjaden: ,,Dat biedt een bescherming van 35dB, wat resulteert in een stralingwerende werking van 99 procent. Het uiteindelijke effect is minder omdat er ook straling binnenkomt via plafond en deuren."

Maar ja, daar zit een aardig prijskaartje aan vast. Een strekkende meter vitrage kost 100 euro en een liter verf - voor maximaal 7 m2 muur - kost vijftig euro. En dat is veel geld voor iemand die een budgetcoach heeft...

Verhuurder

Van Velzen: ,,Maar er moet iets gebeuren. Laten we dan maar met de vitrage in de slaapkamer begin- nen. Voor andere zaken heb ik gewoon geen geld. Verhuizen wil ik niet. Dus ik weet het ook niet meer. Misschien kan het informatiesteunpunt nog iets voor me doen."

Wij vragen woningverhuurder Pre Wonen of zij voor zichzelf een taak zien weggelegd. Dat blijkt niet het geval. Woordvoerster Mara Lindenbergh van Pré Wonen zegt dat er van de heer Van Velzen noch van andere huurders van dit complex klachten bekend zijn over de straling. Ook branchevereniging Aedes heeft hier nooit vragen over gehad.

,,Het onderwerp is niet eerder op 'hun agenda gezet." Maatregelen worden dan ook niet getroffen. ,,omdat we dit probleem nog nooit eerder aan de hand hebben gehad, zijn er geen maatregelen bekend en deze zullen op basis van deze melding niet worden getroffen."

Van Velzen staat in Haarlem niet alleen. Eind vorig jaar is er een raadsinformatiemarkt gehouden met mensen die ook last hebben van de staling. Doel was om politieke aandacht te vragen.

Nordhollands Dagblad