Raad zet sein voor 'Pallas' op groen

• donderdag 22 februari 2018
  • Schagen - Petten - De gemeenteraad van Schagen zet het sein op groen voor de bouw van de nieuwe onderzoeksreactor Pallas in de duinen bij Petten.
    Marten Visser 22-2-2018

Een meerderheid van de gemeenteraad is akkoord gegaan met het bestemmingsplan dat de bouw van de nieuwe reactor mogelijk maakt.

Op basis van het geldende bestemmingsplan kan al een tweede reactor gebouwd worden, alleen wil Pallas bouwen op een plek die net buiten de bestemming valt. Ook de bouwhoogte is anders dan is toegestaan.

__________________________________________

Bij de reactor moet ook een nieuw onderzoeksinstituut komen, zo werd gisteren bekend. Dat is volgens het bestemmingsplan dat nu is vastgesteld mogelijk, aldus wethouder Jelle Beemsterboer
    van ruimtelijke ordening.

__________________________________________

Volgens het bestemmingsplan zou een reactorgebouw van 17,5 meter mogen worden neergezet, Pallas wil een gebouw maken dat 24 meter hoog is. Een meerderheid van de raadsleden kan leven met deze aanpassing van het bestemmingsplan, zo bleek deze week tijdens de raadsvergadering.

Noordhollands Dagblad