'Veilig Thuis-project kost per jaar ton meer'

• donderdag 29 juni 2017
  • Categorie: , ,
  • Schagen - Melding GGD-'gat' half miljoen verontrust Hollands Kroon en Schagen niet.

Richard Zut

De  melding van het dagelijks bestuur van de GGD-Hollands Noorden dat er in de begroting van 2017 een  gat  van ruim een half miljoen euro zal ontstaan, was volgens de colleges van Hollands Kroon en Schagen al enige tijd bekend en dus te verwachten.

Zij onderschrijven zo de visie van GGD-bestuursvoorzitter Elly Deutekom. ,,Het tekort is een bedrag van 565.000 euro dat we boven de begroting uit spenderen om wachtlijsten weg te werken bij het zelfstandig opererend organisatieonderdeel 'Veilig Thuis'. Die houdt zich bezig met de bestrijding van huiselijk geweld en kindermishandeling, en daarbij behorende noodopvang binnen de deelnemende gemeenten. ,,Het geld is nodig voor tijdelijke uitbreiding van de formatie in 2017 om  wachtlijsten te verminderen en binnen (wettelijke) marges te blijven ", aldus Deutekom.

Bij Veilig Thuis, dat in 20l4 ontstond, is al langere tijd sprake van een enorme werkdruk door vele aanmeldingen met daar bovenop een ziekteverzuim van elf procent. Volgens wethouder Ben Blonk (Schagen) is allang duidelijk dat Veilig Thuis extra  geld nodig heeft om goed te kunnen functioneren: ,,Vier weken terug hebben we een presentatie gehad waaruit dat bleek. Veilig Thuis kan niet wachten, want het gaat om noodsituaties die zich dag en nacht kunnen voordoen. Mensen moeten direct worden geholpen. Vraag is wat structureel nodig is. Dat kan voor de gemeente Schagen zo maar een ton per jaar zijn. Dat is niet anders."

Heftige reacties, zoals in Heerhugowaard waar de gemeente raad een door wethouder Oude Kotte gesteunde motie van afkeuring uitsprak richting het GGZ-bestuur, blijven in de Noordkop uit. Die motie krijgt vanuit die hoek dus geen steun, blijkt ook uit de reactie van het college van Hollands Kroon: ,,De begroting in het businessplan Veilig Thuis is gebaseerd op inschattingen van 2014. Niets doen is geen optie, omdat je geen wachtlijsten wilt en ervoor zorgen wilt dat dat structureel zo blijft. Daarom staan wij achter deze extra investering."

Noordhollands Dagblad