'Scheiding' gemeenten in COWWI kost miljoenen

• dinsdag 13 december 2016
  • Categorie: , ,
  • Hollands Kroon -Anna Paulowna - De beëindiging van de samenwerking tussen de gemeente Hollands Kroon en Schagen in het COWWI (Centrale Ondersteuning Wijkteams, Werk en Inkomen) gaat bijna 4,5 miljoen euro kosten.

Mike Deutekom

De gemeenten stoppen met de samenwerking omdat 'de visies van beide genieenten op de bedrijfsvoering teveel verschillen'.

Hollands Kroon is de partij die uit de samenwerking wil stappen omdat die gemeente denkt dat het anders, en daarmee een stuk goedkoper kan. Hollands Kroon betaalt Schagen daarom ruim 2,2 miljoen aan 'frictiekosten'. De andere helft betaalt Schagen. Wethouder Mary van Gent (Senioren Hollands Kroon) legt uit: „Oorspronkelijk was het dé bedoeling dat de samenwerking uit de vier Noordkop-gemeenten zou bestaan. Naast Schagen en Hollands Kroon zouden Den Helder en Texel meedoen met het COWWI. Helaas besloten deze beide gemeenten niet mee te doen, waarop we met z'n tweeën overbleven en de verwachte besparing door de samenwerking niet kan worden gehaald."

Volgens Van Gent hanteren de beide gemeenten een heel andere bedrijfsvoering en dat botst. „Wij hebben bijvoorbeeld zelfsturende teams, leggen veel verantwoordelijkheid bij de medewerkers en hebben korte lijnen met Incluzio, de organisatie die de zorg voor onze gemeente uitvoert. Daarmee wil ik niet zeggen dat ze het in Schagen verkeerd doen, maar wij willen het anders doen."

Dat de 'scheiding' veel kost erkent Van Gent. „Schagen heeft kosten gemaakt bij het opzetten van het COWWI en we moeten dat nu ontmantelen. Dat kost inderdaad veel geld. Maar wij denken dat in drie jaar terug te hebben verdiend, omdat de organisatie volgens ons goedkoper kan." De wethouder verwacht bijna een miljoen euro per jaar minder nodig te hebben.

Noordhollands Dagblad

.

Sam Kooy zei

Van Gent hè. Natuurlijk weet die het beter. Ze wist het ook beter bij het elimineren van de Huishoudelijke Hulp I. Donderde vele ouderen de afgrond in. Velen waren - evenals van Gent !!!! - vervolgens volkomen de weg kwijt en hadden daardoor psychische hulp nodig. Excuses van van Gent ? Nimmer !!