Besluit over 'fantasiemolen'

• dinsdag 10 mei 2016

• Schagen - Verzet tegen locatie aan Schager Wiel *. Raad van State moet oordeel vellen

Richard Zut

Komt er wel of geen hotelmolen met één kamer aan de rand van het Schager Wiel aan de Tolkerdijk? Morgenochtend buigt de Raad van State zich over het bezwaar dat daartegen is ingediend, nadat de burgerrechter in Alkmaar een jaar geleden protesten afwees.

Peter Bekker is formeel de enige bezwaarmaker. De familie Bekker woont hemelsbreed op honderd meter afstand van dé locatie waar de molen moet komen, precies aan de overkant aan het water van de Schager Wiel. Zij zien hun nu nog vrije uitzicht richting Tolkerdijk doorkruist door de hotelmolen. Gevraagd naar een reactie, zegt hij resoluut: „Nee, daar geef ik geen commentaar op."

Morele steun

Rens Cappon spreekt wél. Samen met vierentwintig andere inwoners van het nabij gelegen Valkkoog maakte hij 2,5 jaar terug ook bezwaar tegen de komst van een hotelmolen. Vanwege de afstand tot de molenlocatie werden zij door de rechter echter aangemerkt als niet-belanghebbend. „Toch steunen wij Peter Bekker moreel in zijn verweer. Want het is een fantasiemolen bui-
    ten bewoond gebied. Alle argumenten zijn gebruikt; het enige dat in mijn ogen nog kans maakt is dat de Raad van State net als wij allen erkent dat hier geen enkele sprake is van 'nut en noodzaak'."

Initiatiefnemer Klaas de Leeuw van aannemersbedrijf De Leeuw BV ontvouwde het plan voor het molenhotel al in 2007. De gemeente stemde in 2013 in en toenmalig wethouder Jan Bouwes noemde het object zelfs 'een welkome aanvulling op de bestaande toeristische voorzieningen'. Omwonenden uit het nabije Valk-koog voelen zich onheus behandeld in de procedure. Zij spreken van 'onbehoorlijk bestuur', maar kregen daar bij de rechtbank in Alkmaar de handen niet voor op elkaar.
    De bestuursrechter wees hun bezwaren op 10 juni 2014 af.

Peter Bekker liet het er niet bij zitten en ging, gesteund door de andere bezwaarmakers, in beroep bij de Raad van State in Den Haag. Over veertien dagen zal die met een bindende uitspraak komen.

Vertrouwen

Klaas de Leeuw ziet de zaak vol vertrouwen tegemoet: „Wij hebben een vergunning van de gemeente gekregen, met instemming van de provincie. De bezwaarmakers hebben bij de rechtbank in Alkmaar verloren. Het lijkt mij stug dat de Raad van State die uitspraak terugdraait."

NHD

.