Laatste tussenstand landelijke doelstelling Windenergie op Land

• vrijdag 24 april 2015
  • Windenergie op land moet 6.000 megawatt aan energie opleveren in 2020 volgens het Energieakkoord.
    Hoe staat het met deze landelijke doelstelling? De Tweede Monitor Wind op Land geeft een tussenstand.

42 % van de landelijke doelstelling

In opdracht van het ministerie van Economische Zaken voert de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO.nl) de monitor uit. Daaruit blijkt dat in december 2014 in Nederland 2.525 megawatt aan geïnstalleerd vermogen windenergie staat opgesteld. Dit is ruim 42 % van de landelijke doelstelling van 6.000 megawatt.

Reserveprojecten achter de hand

Het geïnstalleerd vermogen en alle geplande windparken zijn bij elkaar goed voor 6.167,5 megawatt, zo berekent de monitor. Dat is iets meer dan de vereiste 6.000 megawatt. Dit komt omdat provincies veelal reserveprojecten achter de hand hebben voor als lopende projecten niet kunnen doorgaan.

Van procedure naar bouw

Voor in totaal bijna 3.500 megawatt zijn windenergieprojecten in ontwikkeling, blijkt verder uit de monitor. Ongeveer een kwart daarvan (865 megawatt) bevindt zich in de bouwfase. Het gaat om projecten waarvoor een SDE-beschikking is aangevraagd (en al kan zijn afgegeven). Een ander kwart (825 megawatt) is nog in procedure. De overige 54 % van deze projecten bevindt zich in het voortraject.
    "Er zijn in 2014 door de betrokken partijen goede stappen gezet op weg naar de realisatie van de doelstelling in 2020', concludeert Arjan Verheul, adviseur bij RVO.nl. Het is belangrijk dat de projecten, die in het voortraject zitten, dit jaar door de betreffende gemeenten formeel in procedure kunnen worden genomen. Met de sector kijken wij hoe RVO.nl het beste kan ondersteunen hierin."

Meer over de Monitor Wind op Land

Min. Ec. Zaken