Miljoenen uit Waddenfonds voor plannen op Afsluitdijk en in regio

• woensdag 10 december 2014
  • Categorie: , ,
  •  Den Oever - Aan in totaal acht projecten op de Afsluitdijk en in de Kop van Noord-Holland is gezamenlijk zo'n 8,3 miljoen euro aan bijdragen uit het Waddenfonds toegekend.
    Martijn Gijsbertsen

De realisatie van een vismigratie-rivier in de Afsluitdijk bij Kornwerderzand, bedoeld om de vissentrek tussen Waddenzee en IJsselmeer vice versa op weg te helpen, kan rekenen op drie miljoen euro steun.

Ook het Afsluitdijkproject Blue Enérgy (winning van elektriciteit uit het verschil in zoutgehalte tussen zout en zoet water) pikt met 2,1 miljoen subsidie flink mee uit de ruif van het Waddenfonds.

Voor een kokkelteeltexperiment in de Texelse polder Wassenaar door de stichting Zilte Zones is bijna 1,8 miljoen euro gereserveerd. Er ligt bijna negen ton klaar voor de drijvende testcentrale voor getijdenturbines op het Marsdiep tussen Den Helder en Texel, waarbij ook de Oeverse fabrikant Tocardo is betrokken.

Naar drie andere Texelse projec- ten gaat bijna vier ton: Solar Village Texel (bouw van tien duurzame vakantiewoningen inclusief paviljoen om technieken te demonstreren), Waterrijk tussen Duin en Dijk (herinrichten Kikkertstraat en realisatie dorpsplein in De Cocksdorp) plus Texelpoints (puntenspaarsysteem voor toeristen en eilanders).

Bijna 77 mille heeft het Waddenfonds over voor een project van de gebroeders Preijde in Breezand, die streekproducten van landbouwers en vissers in de Waddenregio via samenwerking wil promoten.

NHD