Oppositie trafostation wint slag om ’t Veld

• woensdag 26 november 2014
  • Categorie: , ,

• Hollands Kroon -  'T VELD - De gemeenteraad gaf geen verklaring van geen bezwaar over locatie 4.

Door Lydia Jasper  26-11-2014

De Alkmaarse bestuursrechter heeft woensdag 26 november mondeling de omgevingsvergunning voor het transformatorstation bij ’t Veld vernietigd. Voorzitter Hans Everaerts mist een verklaring van geen bezwaar van de gemeenteraad van Hollands Kroon. En dat is volgens hem het uitgangspunt van deze zaak.

De rechter ging daarom ook niet inhoudelijk op het verhaal in. Locatie 4 'voor even' van tafel

,,Een overwinning van de lokale democratie.’’ ,,Een mooie uitspraak.’’ Vanuit de zaal klonken na de uitspraak optimistische geluiden. Zelfs al betekent het voor de tegenstanders van de locatie niet automatisch dat met deze slag de oorlog is gewonnen. Maar het is in elk geval uitstel.

Hoger beroep

De gemeenteraad krijgt waarschijnlijk in januari het transformatorstation tijdens de reguliere raadsvergadering weer voor de kiezen. Dan moet de volksvertegenwoordiging zeggen of ze voor of tegen de locatie bij ’t Veld zijn.

Tegenstanders zoals Houd de dorpen groen krijgen dan wederom de kans om hun verhaal te doen. Mits de gemeente Hollands Kroon niet binnen zes weken in hoger beroep gaat. Naast de al eerder genoemde belangenvereniging – die de steun heeft van 1058 personen in dezen – hadden ook diverse omwonenden en adviesbureau Maritime Vision beroep ingesteld tegen het verlenen van de omgevingsvergunning aan Tennet/Liander.
    _______________________________________

Tennet wil in 2016 bouwen
    __________________________

Verkenner Roel in ’t Veld werd ingeschakeld en stelde dat als er geen haalbare alternatieve locaties werden gevonden – Zijtwende en de Moerbeek werden genoemd – de gemeente voor locatie 4 moest gaan, zodat voor 1 januari 2014 een plek benoemd was.

De gemeenteraad wees in november 2013 alternatief af, maar gaf geen verklaring van geen bezwaar over locatie 4. En dat is dus niet voldoende voor de rechter.

NHD

_________________________________________________________________________