'Stemmen heeft geen zin in Hollands Kroon'

• woensdag 7 mei 2014
  • Categorie: , ,
  • Hollands Kroon - Nog geen witte rookpluimen uit gemeentehuis Hollands Kroon.

De berichten afgelopen week deden niet veel goeds verwachten.
    Men volgt het advies van informateur Houtman. VVD, CDA, SHK en LADA in de coalitie.

Ja natuurlijk komt de VVD erbij. Informateur, meneer Houtman, aangesteld door fractie-voorzitter van de Seniorenpartij,  is zelf VVD-er en ook de griffie die hulp biedt in de formatie zijn VVD-ers. De burgemeester is VVD-er. En is ook fractievoorzitter van de Senioren Jip Pankras geen oud VVD-er? Dan heeft fractievoorzitter van LADA, oud PvdA-er de heer van Gameren nog een appeltje te schillen met de PvdA, dus absoluut geen PvdA erbij. Mooier kan het niet.

Alleen de kiezers hebben duidelijk laten blijken

GEEN VVD meer. De VVD is GEHALVEERD.

Meneer Houtman, informateur, had daar een 'mooie' oplossing voor. Twee verliezers en twee winnaars in de coalitie. Staat leuk. Gewoon de grootste verliezer erbij.

Maar daar gaat de kiezer niet voor naar de stembus. Die verwacht dat zijn keuze effect zal hebben op de formatie.

De kiezer heeft duidelijk gemaakt: NIET ZO doorgaan.

En wie de raad heeft gevolgd de laatste twee jaar, kan ook niet anders oordelen: Er moet verandering komen. De arrogantie van de VVD (met CDA en PvdA), waarmee zij de afgelopen 2 jaar hebben bestuurd, met hulp van ‘onafhankelijk’ VVD-raadsvoorzitter burgemeester Nawijn, moet een einde aan komen.

Als voorbeeld: tijdens een raadsvergadering. waarin gesproken werd  over de overlast van windmolens, voert de heer List voor de VVD het woord (VVD voorzitter Nawijn zegt er niets van) en de VVD wijst het PvdA-voorstel van de hand over de mogelijkheid om met maatwerk de overlast voor de omwonenden te beperken. VVD-er, de heer List heeft zelf een windmolen en is direct belanghebbende bij het voorstel. Eigenbelangen; geen probleem bij de VVD. Meneer List kan  ‘gewoon’ woordvoerder zijn.

Als de combinatie VVD, CDA, SHK en LADA doorgaat: coalitie 21 en oppositie 9 hoeven er geen raadsvergaderingen meer worden gehouden. Zinloos!

En de kiezer?

Redactie JAS

Lada wordt met deze voorgenomen coalitie binnen de kortst mogelijke tijd gegijzeld door de andere partijen. Hoe….? SHK, VVD en CDA komen zodra het pluche bereikt is met een collegevoorstel naar de raad waar een partij als Lada geen ja op kan gaan zeggen omdat zij als partij niet belust is op macht, maar wel het democratisch gehalte hoog in haar vaandel heeft. Althans aan haar kiezers voorgehouden heeft. Gevolg: de Lada voelt zich gedwongen om de coalitie te verlaten en er blijven nog 15 jaknikkers over die gewoon verder gaan. De Lada geëlimineerd. De SHK, VVD en CDA bedanken de PvdA voor haar support.
    Mart Haaksma

Sam Kooy zei

Kort maar krachtig: we wisten al jaren dat de "plaatselijke" politiek er een is van handjeklap, vriendjesgedoe en smeerlapperij !

Ik stemde al niet meer. Het is namelijk zinloos. Zonde van je tijd en energie. De enige oplossing om vooruitgang te brengen is als stemgerechtigde massaal niet meer naar de stembus te gaan.

Het politieke systeem is gewoon door en door verrot. Zolang mensen er nog in trappen om te blijven stemmen blijft dit door en door verrotte systeem in tact.

Het spelletje wat meneer Haaksma beschrijft zou best eens werkelijkheid kunnen worden in de praktijk. Kijk ook vooral uit voor oud militairen (o.a. CDA) die uitsluitend op macht uit zijn en volop geïnfiltreerd zijn in de politiek. Deze doen er alles aan om de macht van het volk te breken en de aan het koningshuis gelieerde macht te laten voortbestaan.