'Coalitie hopelijk deze week rond'

• dinsdag 29 april 2014
  • Anna Paulowna - Partijen Hollands Kroon praten nog altijd verder

Mike Deutekom m.deutekom@hdcmedia.n1

Ruim een maand nadat de nieuwe gemeenteraadsleden van Hollands Kroon zijn geïnstalleerd, is het nog altijd wachten op een coalitie. Senioren Hollands Kroon, Lada, VVD en CDA zitten nog steeds aan de onderhandelingstafel.

Fractievoorzitter Jip Pankras van Senioren Hollands Kroon is de formateur en de spreekbuis namens de onderhandelende partijen. „De ernstigste hobbels hebben we nu wel genomen. Woensdag krijgen we een ambtelijke toelichting over zaken die we in het coalitieakkoord willen opnemen en dan komen we er dichtbij", zegt Pankras.

Lada-fractievoorzitter Henk van Gameren hoopt dat de partijen er deze week uit komen. „We hebben woensdag en donderdag nog gesprekken. Hopelijk kunnen we daarna melden dat er een coalitie is."

Breed

Lada liet eerder in een nieuwsbrief weten liever alleen met Senioren Hollands Kroon en óf de VVD of het CDA om tafel te zitten. Zoals het er nu uit ziet worden het toch vier partijen die een akkoord gaan tekenen en geen drie. „Dat was ook het voorstel van de informateur. Wij hebben inderdaad aanvankelijk aangegeven meer in drie partijen te zien, maar toen de informateur met een ander voorstel kwam zijn we daarin mee gegaan. We hebben ook geen van de landelijke partijen uitgesloten of zo. Wel willen we een zo breed mogelijke coalitie, dus geen coalitie van vijftien van de 29 zetels."

Pankras is het met Van Gameren eens dat er mogelijk aan het eind van de week een akkoord kan liggen. „We strijken de laatste plooien glad."

NHD