Nawijn betaalt 3700 euro

• donderdag 9 januari 2014
  • Categorie: , ,
  • Hollands Kroon - Burgemeester Jaap Nawijn (61) van Hollands Kroon heeft voor de jaarwisseling bijna 3700 euro aan onterechte reiskostendeclaraties teruggestort in de gemeentekas.

Martijn Gijsbertsen m.gijsbertsen@hdcmedia.n1

Dat is onthuld tijdens een besloten bijeenkomst voor fractievoorzitters. Genoemd bedrag heeft Nawijn in de periode februari-september 2013 ontvangen voor 'familiebezoek': autoritten die hij vanaf zijn huurark in Van Ewijcksluis twee keer per week maakte naar zijn partner in Ouderkerk aan de Amstel.

„Over die vergoeding is door een externe kracht geen helder advies gegeven, wat vervolgens in het gemeentehuis onjuist is geïnterpreteerd", stelt gemeentewoordvoerster Chantal Kolleman. De betalingen zijn na september, toen deze krant inzage in de declaraties van de burgemeester vroeg, gestopt. De retourstorting heeft in december plaatsgevonden.

Kolleman kon gisteren niet zeggen of dat is geweest voor of na publicatie van het artikel, waarin is gemeld dat Nawijn in zijn debuutjaar in Hollands Kroon 25 mille aan declaraties en vergoedingen heeft opgestreken.

NHD

Minder etentjes voor minder euro's

Hollands Kroon - 21 in plaats van 49 rekeningen op naam burgemeester Nawijn -  Leeuwendeel voor werkoverleg

Martijn Gijsbertsen m.gijsbertsenghdcmedia.n1

Burgemeester Jaap Nawijn van Hollands Kroon heeft in zijn debuutjaar niet 49 lunches en diners voor 2850 euro gedeclareerd, maar 21 etentjes voor ruim Moo euro. Het overzicht van de gemeente met vergoedingen voor etentjes van de burgemeester, die deze krant bij Hollands Kroon opvroeg, blijkt niet ielemaal kloppend. Diverse etentjes zijn dubbel vermeld en bonnen voor eten en drinken afzonderlijk geregistreerd. Dit heeft tot misverstanden geleid.

Van de 21gelegenheden ging het om slechts twee individuele declaraties en betrof het voor de rest zogeheten 'bestuurskosten'. Negentien keer was sprake van werkoverleggen met ambtenaren (griffiers, directie, management en beleidsmedewerkers van de gemeente) plus besprekingen voor belangrijke vergaderingen. De burgemeester heeft deze rekeningen in naam van de gemeente Hollands Kroon 'afgetekend'. Zo blijkt nu uit een presentatie over de burgemeesterdeclaraties die de gemeente Hollands Kroon in een besloten sessie voor fractievoorzitters heeft gehouden. Dit na vragen over de declaraties van onder meer PvdA, Senioren Hollands Kroon en VVD.

Eerder maakte deze krant op basis van gemeenteinformatie melding van meer lunches en diners plus een hogere vergoedingensom.

NHD

Overzicht burgemeester Jaap Nawijn

'VVD-wethouder was betrokken bij grote wietplantage' aldus Elsevier.

We moeten er aan wennen dat de burgers aan alle kanten bestolen worden door de politiek.
    In Noordwijk staat de gemeenteraad achter de frauderende burgemeester en in HK zal het niet anders gaan.
    Waarom €3700,00 terugbetalen als alles volgens de regels is? En natuurlijk is alles weer verkeerd geïnterpreteerd.

De conclusie zal dan ook luiden van de gemeenteraad: Niets aan de hand, alles berust op een misverstand.

Vervolgens gaan ze(bestuurders en aanverwanten) op de oude voet verder met het belazeren van de burgers en met het vullen van hun eigen zakken.

Door de belastingverhogingen(volgens het kabinet bezuinigingen) zullen steeds meer onrendabele ambtenaren ontslagen moeten worden. Deze teleurgestelde ambtenaren zullen steeds meer uit de school gaan klappen met als gevolg dat er steeds meer schandalen aan het licht zullen komen.
    Hollands Kroon zal ten koste van alles proberen het teveel aan ambtenaren op kosten van de bevolking aan het werk te houden omdat er al tientallen jaren veel mis is gegaan en nog zal gaan in eerst Anna Paulowna en nu Hollands Kroon en dat moet krampachtig onder de pet gehouden worden.

Burgemeester Nawijn heeft dus 3700 euro aan onterechte declaraties teruggestort, alleen maar omdat hij betrapt is, anders hoeft hij het geld niet terug te storten.

In eerste instantie zijn zijn declaraties goedgekeurd door het ambtenaren korps, dus de ambtenaren zijn deelgenoot in deze fraude.
    Wat gaat er nu met de ambtenaren gebeuren die deel uit gemaakt hebben van deze fraudezaak?