de Europese auto-industrie staat op omvallen en kan een harde stop in 2035 simpelweg niet aan zonder massaal banenverlies.
4-12-2025
Historische ommezwaai in Brussel: EU zet streep door totaalverbod op brandstofmotor

Van een onzer correspondenten.
Het leek in beton gegoten: vanaf 2035 zouden er in Europa alleen nog maar elektrische auto’s verkocht mogen worden. Maar na zware politieke druk uit Duitsland maakt de Europese Commissie nu officieel een U-bocht. De verbrandingsmotor mag blijven, mits hij aan specifieke eisen voldoet. Dat schrijft Autobahn.eu
Jarenlang was de boodschap vanuit Brussel helder en onverbiddelijk: de verbrandingsmotor is ten dode opgeschreven. De begrafenis stond gepland voor 2035. Autofabrikanten pasten hun miljardeninvesteringen aan en de consument werd voorbereid op een volledig elektrische toekomst.
Betekent dit dat je in 2036 gewoon weer een ouderwetse benzineslurpende V8 kunt kopen?
Toch bleef de weerstand, vooral vanuit de geplaagde Duitse auto-industrie, enorm. Die lobby werpt nu zijn vruchten af. In een exclusief gesprek met het Duitse zakenblad Handelsblatt bevestigt Eurocommissaris voor Transport, Apostolos Tzitzikostas, de nieuwe koers:
“We staan open voor alle technologieën.”
De directe aanleiding voor deze koerswijziging is een brandbrief van de Duitse bondskanselier Friedrich Merz (CDU) aan Commissievoorzitter Ursula von der Leyen. In dit schrijven eiste Merz afgelopen vrijdag dat de EU bij de herziening van de regels ruimte moet laten voor ‘zeer efficiënte’ verbrandingsmotoren.
Volgens Tzitzikostas is die boodschap in Brussel aangekomen. ‘De brief van kanselier Merz is zeer positief ontvangen’, aldus de Griekse commissaris. Brussel wil niet langer inzetten op één paard (elektrisch), maar kijkt nu naar het bredere plaatje om de concurrentiepositie van Europa te redden.
De verbrandingsmotor mag, maar niet zoals je gewend bent
Niet helemaal. De commissaris en andere hoge functionarissen bevestigen dat klassieke verbrandingsmotoren toegestaan blijven, maar onder strikte voorwaarden. Ze moeten lopen op e-fuels (synthetische brandstoffen) of geavanceerde biobrandstoffen.
‘We zullen in de nieuwe regelgeving alle technologische ontwikkelingen meenemen, inclusief de rol van emissievrije en emissiearme brandstoffen’, verduidelijkt Tzitzikostas. Het doel blijft een klimaatneutrale toekomst, maar de weg ernaartoe moet ‘economisch haalbaar en sociaal rechtvaardig’ zijn. In gewoon Nederlands: de Europese auto-industrie staat op omvallen en kan een harde stop in 2035 simpelweg niet aan zonder massaal banenverlies.
‘Autopakket’ loopt vertraging op
De Commissie werkt nu koortsachtig aan een nieuw, allesomvattend ‘autopakket’. Hierin worden niet alleen de CO2-regels voor personenauto’s versoepeld, maar worden ook nieuwe regels voor zakelijke leasevloten (Unternehmensflotten) opgenomen.
Oorspronkelijk zouden deze plannen op 10 december gepresenteerd worden, maar Tzitzikostas waarschuwt in het interview voor vertraging. ‘We werken er heel hard aan, maar het is mogelijk dat het pas begin januari klaar is.’ Het pakket moet zo compleet zijn dat het de Europese industrie, die zwaar onder druk staat van Chinese concurrentie, direct zuurstof geeft.
***
Bron hier.
***

De wal keert het schip nu nog vriendjes worden met Putin.
BeantwoordenVerwijderenhttps://www.ninefornews.nl/inwoners-terneuzen-moeten-niet-zo-zeuren-vindt-de-jonge-als-je-het-coa-helpt-om-het-goed-te-doen-kunnen-we-dit-echt-aan/
BeantwoordenVerwijderenOok historisch Hugo de Jonge met dom gedrag.