Naar een nieuw tijdperk met een zakenkabinet

• zondag 18 december 2022
  • Ons land verdient een regering met kennis van zaken

Mensen die vinden dat het niet goed gaat met ons mooie land, die zich doodschamen voor het groeiende aantal voedselbanken en daklozen, die zich grote zorgen maken over de toenemende invloed van de georganiseerde misdaad, die het spuugzat zijn dat de overheid zich overal mee bemoeit maar niets oplost en die vinden dat we bestuurders nodig hebben met verstand van zaken, wel …, die mensen zullen hoop putten uit het zojuist verschenen boek Naar een nieuw tijdperk met een zakenkabinet. Prof. Guus Berkhout licht toe.

In mijn boek wordt niet alleen zichtbaar gemaakt wat er mis is in ons land, maar er wordt ook concreet aangegeven wat er allemaal moet gebeuren. Want dat laatste, daar gaat het natuurlijk om.

Verval van onze democratie

In een goed functionerende democratie heeft de burger invloed op hoe het land wordt bestuurd. Dat betekent niet alleen invloed op de samenstelling van de regering (via verkiezingen), maar ook invloed op de besluiten van de regering (via referenda). In deze moderne tijd is de invloed van de burger op wat er besloten wordt véél relevanter dan vroeger, omdat ervaren burgers aanzienlijk meer kennis hebben van wat er in de samenleving gebeurt dan alle afgelopen kabinetten bij elkaar.NTIE

In plaats van gebruik te maken van burgers, zien we juist dat excellente idee√ęn uit de samenleving worden genegeerd. Voorbeelden zijn ijzersterke oplossingen van burgers voor de onbetaalbare energietransitie, de dolgedraaide asielimmigratie en de verziekte arbeidsmarkt. Nog erger, mensen die vanuit hun ervaring met verrassend goede oplossingen komen, worden niet alleen genegeerd, ze worden ook in een kwaad daglicht gesteld en monddood gemaakt.

Macht van Brussel

Bovendien speelt er op de achtergrond n√≥g iets. Het lidmaatschap van de EU heeft tot gevolg dat onze regering bestuurlijk steeds minder heeft te vertellen. De eigenlijke macht is stap voor stap overgeheveld naar het bureaucratische Brussel. We zijn een kleine provincie van een uitdijende EU geworden en onze ministers functioneren als zetbazen van een Brusselse toplaag. Hoe vaak horen we onze onderdanige ministers niet zeggen: “Dat mag niet van Brussel”?

Tien samenhangende kernbegrippen

Als gevolg van dit alles zien we dat problemen niet meer worden opgelost; we zijn een land van files en wachtlijsten geworden. Ik ga maar niet de bekende lange rij langs. Wist u overigens dat er nu ook al een wachtlijst is voor aansluiting op ons elektriciteitsnet? Dat kan toch niet zo blijven doorgaan?

Het kan allemaal zoveel beter! Daar gaat mijn nieuwe boek over. Ik beschrijf daarin hoe we expliciet dat nieuwe tijdperk kunnen realiseren. Daarvoor worden in het boek tien samenhangende kernbegrippen gehanteerd:

1. Baas in eigen land in plaats van buitenlandse bemoeienis (Soeverein Nederland)
    2. Bevolking perspectief bieden in plaats van angst aanjagen
    3. Coalitie van het volk prioriteiten laten bepalen voor het regeerprogramma
    4. Regeerprogramma laten uitvoeren door een zakenkabinet met projectministers
    5. Verstikkende bureaucratie met wortel en tak uitroeien
    6. RondpompРen gebakkenluchtbanen transformeren naar échte banen
    7. Arbeidsmarkt volledig op de schop nemen
    8. Verzorgingsstaat zakelijk vernieuwen op basis van het Brede Basis Inkomen (BBI)
    9. Mes in asielimmigratie zetten als onderdeel van ’s lands visie op de toekomst
    10. Weerbaarheid en aanpassingsvermogen zien als essenties van het leven op onze planeet.

We laten deze tien kernpunten kort de revue passeren.

Baas in eigen land

De topambtenaren in Brussel zullen niet rusten voordat ze hun droom om van de EU een ‘Verenigde Staten van Europa’ te maken, hebben gerealiseerd. Zover mogen we het nooit laten komen; gelukkig staan we in de EU met deze zienswijze niet alleen. We moeten in de toekomst juist onafhankelijk(er) worden van de Brusselse bemoeizucht en weer een trots en soeverein land worden.

Kijkend naar de toenemende chaos in Brussel, moet worden overwogen om ons EU-lidmaatschap in te ruilen voor de Europese Vrijhandelsassociatie. Er is een Nexit Denktank actief die zorgvuldig alle voor- en nadelen tegenover elkaar afweegt.

Bevolking perspectief bieden

We leven in een tijd waarin we overstelpt worden met angstverhalen. We krijgen dagelijks te horen dat het met zo’n beetje alles op onze planeet niet goed gaat: klimaat, natuur, energie, …….. En dat alles de schuld is van de mens! We krijgen daarbij ook te horen dat de overheid de reddende engel is. Als we doen wat die zegt, komt alles goed.

We weten ondertussen dat de werkelijkheid heel anders is. Zeker, we leven nu in een tijdperk waarin het klimaat voor hogere temperaturen zorgt, maar er is geen sprake van een klimaatcrisis. Zeker, we moeten betere rentmeesters zijn van onze unieke planeet, maar in de westerse wereld staat de natuur er beter voor dan vijftig jaar geleden. Zeker, we hebben grote energieproblemen, maar die problemen – zoals zoveel andere problemen – zijn juist door de overheid gemaakt.

Een angstige bevolking is een sombere bevolking die vol zit met psychische klachten. De burger snakt naar een positief vooruitzicht. Dat geldt vooral voor onze jeugd. Er is zoveel goed nieuws, maar dat goede nieuws horen we nauwelijks. In het boek wijd ik een compleet hoofdstuk aan het toekomstperspectief voor jongeren. Ik adviseer ze de doemdenkers te negeren en te kijken naar de vele positieve ontwikkelingen die er zijn en de grote mogelijkheden die zich aandienen.

Bevolking kiest coalitie

Burgers kiezen traditioneel uit partijprogramma’s met de prachtigste beloften. Maar na de verkiezingen worden die mooie beloftes vervangen door een in beton gegoten regeerakkoord, waarin de partijbelangen zijn verdeeld en de kiezersbeloften zijn verkwanseld. Zo gaat dat al kabinetten lang.

Dat moet anders.E

In de nieuwe democratie komen burgerinitiatieven nog vóór de verkiezingen met hun prioriteitenlijsten. Te verwachten is dat op die lijsten de invoering van een bindend referendum zal staan en ook de invoering van een kiesdrempel (5 zetels?). Het boek staat vol met suggesties.

Daarmee worden politieke partijen indirect gedwongen om tijdens de verkiezingsstrijd onomwonden te laten weten welke prioriteiten van de kiezers ze willen uitvoeren. Immers, politieke partijen die de burgerinitiatieven negeren vallen gelijk door de mand. Vervolgens kiest de burger op de verkiezingsdag niet alleen op een enkele politieke partij, maar hij/zij kiest ook op de coalitie die zijn prioriteiten wil gaan uitvoeren. Politieke partijen moeten dus tijdens de verkiezingsstrijd óók laten weten met wie ze een coalitie willen vormen.

Na de verkiezingen is niet alleen de zetelverdeling bekend, maar ook de winnende coalitie. Ik noem die winnende coalitie de ‘Coalitie van het volk’. Dus geen vijandig gedoe meer met het uitsluiten van elkaar en ook geen geheimzinnig gedoe meer met ellenlange kabinetsformaties in achterkamertjes. Een bonus van bovenstaande vernieuwing is dat direct na de verkiezingen het regeerakkoord al vrijwel klaarligt en projectministers door de Coalitie van het volk kunnen worden aangezocht. Binnen een maand met een zakenkabinet aan de slag!

Zakenkabinet voert programma uit

In mijn boek wordt uitgelegd dat zo’n ingrijpende manier om orde op zaken te stellen alleen maar kan worden uitgevoerd door een kabinet met kennis van zaken, een zogenaamd ‘zakenkabinet’. Zo’n zakenkabinet is een herstel- en vernieuwingskabinet en bestaat uit een team van collegiale projectministers. Teamleider is de minister-president.

Verstikkende bureaucratie uitroeien

Het is overduidelijk dat doorgaan met het plakken van bestuurlijke pleisters allang geen oplossing meer is. Dat wordt al kabinetten lang gedaan. Het heeft geleid tot een absurd ingewikkelde regelgeving (‘pleisters op pleisters op pleisters’), waar niemand meer een touw aan kan vastknopen. Het gevolg van al die zelfgemaakte ingewikkeldheid is dat er steeds meer bureaucratische banen gecre√ęerd worden – in het boek wordt onderscheid gemaakt tussen rondpompbanen en gebakkenluchtbanen – die de productiviteit en het werkplezier in de √©chte banen verzieken.

Rondpomp- en gebakkenluchtbanen liquideren

Nederland heeft bijna 18 miljoen inwoners. Vier miljoen zijn jonger dan 18 jaar (de jongeren in onze samenleving). Blijven er 14 miljoen over. Daarvan genieten er 3,6 miljoen van hun AOW (de ouderen in onze samenleving). Blijven er 10,4 miljoen over.

Daarvan zitten er 830.000 in de WAO, ruim 390.000 in de BIJSTAND en ruim 150.000 in de WW. Totaal aantal inactieven bedraagt dus 1,4 miljoen. Blijven er 9 miljoen actieven over. Daarvan hebben ca. 3 miljoen een rondpompbaan of een gebakkenluchtbaan. Blijven er ca. 6 miljoen mensen over met een échte baan. Die 6 miljoen mensen werken zich uit de naad om 18 miljoen mensen te onderhouden.

Arbeidsmarkt op de schop

Slachtoffer van de verstikkende bureaucratie is onze volledig vastgelopen arbeidsmarkt. Door ons dolgedraaide belastingstelsel met inkomensafhankelijke toeslagen en inkomensafhankelijke belastingkortingen (‘maatwerkideaal’) zijn zaken zo ingewikkeld gemaakt dat uitkomsten onvoorspelbaar zijn geworden als aan een beleidsknop wordt gedraaid. Ondernemend te werk gaan is bloedlink en meer uren werken levert weinig op.

Een allesomvattende zakelijke oplossing is de invoering van het Brede Basis Inkomen (BBI).

Brede Basis Inkomen

Met de invoering van het Brede Basis Inkomen (BBI) wordt de bestaanszekerheid van alle burgers hersteld (geen voedselbanken en vrijwel geen daklozen meer) en wordt in één keer het hele onzinnige en peperdure rondpompcircuit van de overheid weggevaagd. Daarmee verdwijnen ook alle peperdure rondpomp- en gebakkenluchtbanen met hun peperdure kantoren. Met de daarmee vrijkomende miljarden wordt het BBI gefinancierd.

Bovendien komen nu miljoenen RP- en GL-banen vrij. Met die vrijgekomen werkkrachten kan de verziekte arbeidsmarkt worden getransformeerd naar een productieve arbeidsmarkt met zo’n 10 miljoen √©chte banen! Daar komt nog bij dat zonder al die dure RP- en GL-bureaucratie de belasting op arbeid sterk naar beneden kan. Werken en ondernemen wordt weer lonend. Naast het sociale is dat het zakelijke aspect van het BBI.

Belasting op arbeid wordt zo simpel dat de Belastingdienst de administratie van ’s lands nieuwe inkomstenbelasting kan gaan uitvoeren op een PC.

Mes in asielimmigratie

Sinds 1990 zijn er 3 miljoen inwoners bijgekomen. Dat zijn er ca. 100.00 per jaar. De realiteit laat zien dat het vrijwel allemaal asielimmigranten zijn met hun gezinnen. Die moeten opgevangen, gehuisvest, gevoed, verzorgd en ge√Įntegreerd worden. Onze basisvoorzieningen kunnen dat allang niet meer aan. In het boek wordt zichtbaar gemaakt hoe zwaar die drie miljoen nieuwe inwoners onze basis- en nutssectoren belasten. Er wordt vervolgens aangegeven hoe we op een verantwoorde manier de omvangrijke asielindustrie een halt toe kunnen roepen.

Weerbaarheid en aanpassingsvermogen

We zien al vele decennia dat de overheid het gedrag van alles en iedereen wil voorschrijven, administreren en controleren onder het mom dat alles maakbaar is en alles door de overheid beschermd moet worden. De overkoepelende boodschap in het boek is dat die visie een illusie is en dat die ook niet wenselijk is.

Burgers hebben ook een eigen verantwoordelijkheid. Weerbaarheid en aanpassingsvermogen zijn essenti√ęle eigenschappen van het leven op onze planeet. De overheid moet die eigenschappen niet ontmoedigen maar juist aanmoedigen.

Volksfeest

Tot slot, als het strompelende kabinet Rutte IV binnenkort valt, dan zijn de kiezers aan het woord. Die moeten de huidige generatie van politici wegstemmen. Let op mijn woorden, dat wordt één groot volksfeest.

De rot zit niet alleen in de politiek.
    De rot zit ons allemaal en zolang we dat niet zien, wordt ook de volgende fase niets.