donderdag 10 september 2020

Windmolens bij Zijpersluis nog niet zeker. ,,Bergen is ook hoeder van een bijzonder stuk aarde’’, vindt GroenLinks

De gemeente Bergen gaat pleiten voor de plaatsing van vijf windmolens bij Zijpersluis, aansluitend op het rijtje dat daar al op het grondgebied van de gemeente Schagen staat. Tenminste, dat zou het college van b en w graag zien. Maar niet alle fracties van de gemeenteraad van Bergen zijn er echter van overtuigd dat dat nodig is.

De windmolens komen in elk geval niet te staan langs de Hondsbossche Zeewering, als het aan het college en de gemeenteraad ligt. Dat was goed nieuws voor de natuurorganisaties, die daar onlangs een brief over stuurden. Zij zien de molens liever in de noordwestelijke hoek van de Schermer staan, bij Oterleek. Maar ook daar is weerstand tegen, meldde wethouder Klaas Valkering. ,,Dat is onbespreekbaar in de raad van de gemeente Alkmaar. Natuurorganisaties willen het daar wel, maar de landschapsorganisaties weer niet.’’
Met vijf molens bij Zijpersluis zou de gemeente Bergen al een aardig aandeel leveren; windmolens, zeker van die omvang, leveren evenveel energie op als een zonneweide van 25 hectare, zo werd berekend. Maar toen nam het debat een verrassende wending: GroenLinks, met vier leden een grote fractie in de raad en gekend voorstander ook van duurzame energie, vond dat Bergen zich ’moreel niet verplicht hoefde te voelen om een groot bod in zonne- en windenergie te doen’, aldus raadslid Froukje Krijtenburg. ,,We komen later heus nog wel aan de beurt als we nu een kleiner bod doen’’, vond ze. ,,We zijn in Bergen ook hoeder van een zeer bijzonder stuk aarde. Het is niet de bedoeling dat we dat vol gaan bouwen met windturbines.’’ Als het er dan toch van komt, dan zijn windturbines bij Zijpersluis, in het puntje van de gemeente, acceptabel, vind Krijtenburg. ,,Maar we zien meer in zonnepanelen op grote daken, bollenschuren en parkeerplaatsen.’’
Het college wil best een relatief groot aanbod doen voor duurzame energie. In de gemeenten zijn de klimaateffecten duidelijk zichtbaar, bijvoorbeeld door bosbranden na grote periodes van droogte en de effecten van fossiele brandstoffen, zoals bij Taqa, zo betoogde Valkering. Daarom pleitte het college ook voor zonneweides in de buurt van dorpskernen. Daar zijn ze zichtbaar, dat is goed voor het draagvlak, en er zijn al initiatieven van inwoners in die richting. Ze zijn bovendien makkelijk te creëren, want de gemeente bezit zelf vrij veel grond in de buurt van de dorpen, aldus Valkering.
Diverse partijen wilden graag inwoners mee laten doen. ,,Het zou goed zijn als ze aandelen zouden hebben in windmolens of zonnepanelen’’, vond Valkering. Hoe dat in zijn werk gaat, wordt later bekeken.

Geothermie

Voorlopig wordt alleen gekeken naar bewezen technieken. Harry Burgering van de PvdA wees echter ook op de mogelijkheid, te experimenteren met geothermie in de gesloten aardgasvelden van Taqa. Zijn partij wil in elk geval wel doorgaan met zonne- en windenergie. ,,Maar het zijn langetermijnplannen. Wanneer er nieuwe technieken komen die minder belastend zijn of minder van het landschap vergen, kunnen we die inzetten ter vervanging.’’
De raad neemt over twee weken een besluit over de visie van de gemeente Bergen.
Noordhollands Dagblad

Geen opmerkingen: