Aan Sjoerd Sjoerdsma

• dinsdag 11 augustus 2020
  • Messen en pistolen, meneer Sjoerdsma, dat is waar ik het met u over wil hebben

D11-8-2020
    Meneer Sjoerdsma,
    Ik zag dat u zich gisteren weer heel druk maakte om de situatie in Wit-Rusland.
    Logisch.
    Van een D66-Kamerlid kun je moeilijk verwachten dat-ie zich ‘verlaagt’ tot dingen die in eigen land gebeuren. Laat staan dat-ie daar iets aan dóet. Liever larmoyant twitteren over de democratie in een voormalige Sovjet-staat die grenst aan de heilige Europese Unie dan werken voor uw centen en de leefbaarheid in Nederland verbeteren.
    Toch ga ik een poging wagen.
    In Amsterdam is dit weekend een 24-jarige jongen uit Badhoevedorp vermoord.
    In Scheveningen is gisteren een 19-jarige jongen uit Rotterdam vermoord.
    Van de eerste, Bas van Wijk, is vrij aannemelijk dat hij slechts op de verkeerde tijd op de verkeerde plek was. Anders had de BLM-fanclub allang gemeld wat hij allemaal op zijn kerfstok had. Gevalletje ‘verkeerde tijd, verkeerde plek’ en dan tegen kogels oplopen.
    Bij de tweede ligt het iets gecompliceerder. Het zou gaan om ‘Chuchu’, iemand uit de entourage van rapper Blacka, die volgens de website Boevennieuws meeging naar een afspraak tussen de rivaliserende rappersgroepen 73 De Pijp uit Amsterdam en Blacka 24 uit Rotterdam. En dat was, zullen we maar zeggen, geen koffieafspraak. Maar als de moordenaar geen wapen had gehad, had hij nu vermoedelijk nog geleefd.
    Messen en pistolen, meneer Sjoerdsma, dat is waar ik het met u over wil hebben.
    Er zijn in Nederland niet alleen teveel D66’ers, er zijn ook teveel messen en pistolen op straat.
    En dat kunnen er minder worden, als de politie het ‘preventief fouilleren’ breed inzet.

U kunt dat als lid van de Tweede Kamer én de coalitie regelen, door een landelijk
    invoering van het preventief fouilleren te eisen, zodat ongekozen burgemeesters met een weke ruggengraat het niet meer kunnen tegenhouden.
    En het mooie is: u kunt het ook nog doen zonder dat u het verwijt krijgt dat u etnisch aan het profileren bent, want alleen al dat verwijt krijgen, schijnt in uw kringen erger te zijn dan wat onschuldige dooien meer of minder.
    Maar politieagenten hebben dus helemaal geen RAL-kleurenwaaier nodig om te bekijken wie ze wel en wie ze niet controleren op verboden wapenbezit. ‘Zwart’ of ‘blank’ is helemaal niet nodig als criterium.
    Heeft u het ook gelezen en gezien?
    De dader in Amsterdam? Schoudertasje!
    De schutter in Scheveningen? Schoudertasje!
    De politie hoeft voortaan alleen nog maar ‘jongemannen’ met schoudertasjes aan te houden en er komen heel wat minder messen en pistolen op straat.
    ‘Schoudertasjesprofileren’ kan het helemaal gaan worden in Nederland.
    En omdat ‘Nederland’ u niet boeit en ik u toch graag wil motiveren, stel ik voor dat u het niet alleen in de Tweede Kamer aan de orde stelt, maar dat u het ook via uw partijgenoten in Brussel regelt voor de hele Europese Unie. Of, zoals u dat abusievelijk noemt, ‘Europa’.
    ‘Sjoerdsma bereikt iets’.
    Dat lijkt me een prima krantenkop om uw loopbaan als Tweede Kamerlid mee af te sluiten.
    Groet,
    JanD

D'66, je zal maar lid zijn van de aanhangers van een wereldregering.
    Het kan de leden van deze club niet snel genoeg gaan, hoe sneller ons land naar de kl.te is hoe liever het ze is.

D666!