'Plotse pauze nieuwe datacenters schadelijk'

• dinsdag 16 juli 2019
  • Amsterdam -

Amsterdam en de Haarlemmermeer zetten voorlopig de rem op de bouw van nieuwe datacenters.
    16-7--2019
    Wachten op regels voor energieverbruik en inpassen van de serverhallen.
    De vereniging van datacenterbedrijven vreest schade aan de economie.
    De stap van de gemeenten Amsterdam en Haarlemmermeer om voorlopig geen nieuwe vergunningaanvragen voor datacenters in behandeling te nemen is slecht gevallen bij de branchevereniging, de Dutch Data Center Association (DDA). Die vreest schade aan de economie als gevolg van de tijdelijke stop.
    Vrijdag maakten de gemeenten bekend dat ze een pauze inlassen. Ze willen eerst gezamenlijk beleid opstellen om de snelle groei van het aantal serverhallen in de regio in goede banen te leiden. 'We zetten niet alles stop, maar we willen ons wel beraden', licht een woordvoerder van Amsterdam toe. 'Datacenters zijn vaak grote gebouwen met behoorlijke impact op de omgeving. En we hebben nu nauwelijks instrumenten om de vestiging ervan te sturen.'
    De gemeente Haarlemmermeer gaat nog een stap verder. Ook lopende vergunningsaanvragen worden daar gepauzeerd. Om hoeveel projecten het gaat wil een woordvoerder van de gemeente niet zeggen.
    Branche voelt zich overvallen
    Bij de DDA voelde men zich overvallen door de stap. 'Wij zijn verbaasd dat er op dit moment en zo plotseling een rigoureus besluit als dit wordt genomen', vertelt beleidsmedewerker Eline Stuivenwold. 'We vrezen dat deze beslissing, hoewel tijdelijk, de economie vooral beschadigt, in plaats van dat het wat oplost.'
    Uitbaters van datacenters zijn veelal internationale bedrijven. Als ze in Amsterdam niet terecht kunnen, wijken ze gemakkelijk uit naar bijvoorbeeld Londen of Frankfurt, vertelt vertelt Michiel Eielts. Hij is voorzitter van de DDA en tevens managing director Benelux bij Equinix, een uitbater van datacenters die begin deze maand aankondigde opnieuw uit te willen breiden in Amsterdam.
    Hij begrijp de keuze van de gemeentes niet. De stap volgens hem vergelijkbaar met stellen dat Rotterdam wel genoeg haven heeft en Duitsland voortaan zelf zijn schepen maar aan moet nemen. 'En dat terwijl wij een veel schonere industrie zijn.'

Onduidelijkheid

Wat het voorgenomen beleid precies gaat betekenen is nog onduidelijk. Maar de DDA vreest dat het veel moeilijker gaat worden om een nieuwe vergunning aan te vragen. Datacenters zijn nodig om nieuwe technologische ontwikkelingen zoals kunstmatige intelligentie en cloud computing mogelijk te maken. De overheid zet hier met de Nederlandse Digitaliseringsstrategie op in, benadrukt Stuivenwold. 'Hoe kunnen we wel kiezen voor bijvoorbeeld 5G, zonder groei van datacenters?'
    De regio Amsterdam en Haarlemmermeer is sinds dit jaar het belangrijkste zenuwcentrum van datacenters in Europa. Nog vóór Londen, Parijs en Frankfurt. Die positie heeft Nederland te danken aan de aanwezigheid van belangrijke internetknooppunten zoals de Amsterdam Internet Exchange en snelle glasvezelverbindingen. Rond Amsterdam zijn er zeker 33 datacenters in een straal van 20 km. Continu worden volgens Eielts tussen de vijf en tien datacenters gebouwd of uitgebreid.

Amsterdam telt 33 datacenters in een straal van 20 kilometer
    In de gemeentelijke bestemmingsplannen zijn nu geen aanvullende eisen met betrekking tot datacenters opgenomen. De gemeenten willen meer kunnen sturen waar de datacenters - vaak omvangrijke gebouwen en meestal zonder ramen - kunnen worden gebouwd.
    Ze willen ook afspraken maken over het aanwenden van de restwarmte die de serverhallen produceren voor warmtenetten. 'Nu is dat nog niet geregeld en het achteraf koppelen is technisch en juridisch ingewikkeld', aldus de woordvoerder van de Haarlemmermeer.
    Daarbij drukken datacenters op de stroomcapaciteit in een regio. 'Voor uitbreiding van datacenters zijn forse investeringen nodig in het energienetwerk. Daarvan vormt de huidige capaciteit al een probleem voor bijvoorbeeld de glastuinbouwsector in de Haarlemmermeer.'

Stroom is

de grootste kostenpost van datacenters
    De brancheorganisatie, die 90% van de datacenters in Nederland vertegenwoordigt, is voorstander van ruimtelijke ordening voor datacenters, 'maar dan wel op een constructieve manier'. In een persbericht schrijven ze: 'Deze plotse maatregel gaat voorbij aan acties die deze sector zelf al neemt en de dialoog die het al jaren voert, en lost bovendien niet de uitdagingen op voor waar het werkelijk over gaat: het infrastructuurprobleem van tekort aan netcapaciteit en warmtenetten.'