Stofkam door taken V-regio

• maandag 6 juli 2020
  • ALKMAAR - Burgemeester Eduard van Zuijlen van Enkhuizen gooit knuppel in het hoenderhok

6-7-2020

Door taken die de Veiligheidsregio Noord-Holland Noord voor zeventien gemeenten uitvoert, moet de stofkam worden gehaald. Zeker nu sommige gemeenten door tekorten en rijksbezuinigingen steeds meer in financiële problemen komen.

Met dat pleidooi heeft burgemeester Eduard van Zuijlen gisterochtend tijdens een vergadering van het algemeen bestuur van de veiligheidsregio de knuppel in het hoenderhonk gegooid.

Deze rampen- en crisisorganisatie is onder meer verantwoordelijk voor incidentenbestrijding en hulpverleningsdiensten, zoals brandweer en ambulancezorg.

GGD

Ook het takenpakket en de resultaten van de GGD Hollands Noorden en andere organisaties die in regionaal verband via zogeheten gemeenschappelijke regelingen worden uitbesteed, moeten wat hem betreft kritisch onder de loep worden genomen.

,,Want het is moeilijk te verteren en verbazingwekkend dat in begrotingen van bijvoorbeeld de Veiligheidsregio en GGD de financiële situatie van gemeenten zo weinig wordt doorgerekend’’, aldus Van Zuijlen. ,,Er wordt nauwelijks aan bezuinigingsopgaven bijgedragen. Er is geen enkele neiging om mee te gaan in ombuigingsoperaties, die veel gemeenten treffen. Dat bevalt mij echt niet.’’

De Enkhuizer burgemeester kreeg van meerdere collega’s bijval, nadat hij zijn signaal had afgegeven. Vanuit met name West-Friesland is reeds eerder aangegeven dat het water gemeenten aan de lippen is komen te staan.

Burgemeester Toon Mans van Castricum stelde daarop voor dat het hem uiterst zinvol lijkt de ’takendiscussie in de volle breedte’ spoedig op te pakken.

,,Wat wil je wel en wat wil je niet dat in regionaal verband wordt uitgevoerd? Het is goed om dat grondig uit te vogelen. Als de situatie van gemeenten niet substantieel wijzigt, ontkomt geen enkele gemeenschappelijke regeling eraan dat zij onder druk komt te staan.’’

69 miljoen

Nadat daarmee was ingestemd, was de kou uit de lucht en stemde evengoed iedereen in met de begroting voor 2021 van bijna 69 miljoen euro. Daarvan komt een kleine 45 miljoen uit de gemeentekassen.

Warm najaar

Marjan van Kampen, burgemeester van Schagen en tevens penningmeester in het dagelijks bestuur van de Veiligheidsregio Noord-Holland Noord, voorspelde vervolgens een ’warm najaar’.

,,Wat we in deze regio hebben opgebouwd, is volgens mij een groot goed. De komende maanden zal ik alle burgemeesters benaderen om te beluisteren hoe we deze organisatie slim blijven sturen. We zijn samen op weg en soms, als enkele gemeenten met wat meer vet op de botten hard vooruit lopen, is het raadzaam een stapje terug te zetten.’’

Noordhollands Dagblad

Goede zaak dat de stofkam er doorheen gaat. De veiligheidsregio's zijn weer een mooi voorbeeld van weer een nieuwe organisatie waaraan veel te veel macht is toegekend, neem bijvoorbeeld de voorzitters van de veiligheid regio's die even bepalen op hoofdlijnen hoe ze de vrijheden afnemen van de inwoners, nsb achtige kliklijnen openen, boete terreur invoeren richting inwoners die op geen enkele wetenschappelijk onderbouwd onderzoek is gebaseerd (samenscholing, 1,5 meter regel) zich allen verschuilend achter het zeer door financiële gunsten beïnvloede RIVM.