ZLTO: ‘Ban op zonneparken welkome wake-upcall’

• donderdag 25 juni 2020
  • Categorie:
  • De Zuidelijke Land- en Tuinbouw Organisatie (ZLTO) noemt het mogelijke tijdelijke verbod voor nieuwe zonneparken op landbouwgrond in de provincie Brabant ‘een welkome wake-upcall’.

24-6-2020

Dat stelt ZLTO-bestuurder Hendrik Hoeksema na de oproep van Provinciale Staten van de provincie Noord-Brabant voor een tijdelijk verbod op zonneparken op landbouwgrond.
    Definitie landbouwgrond
    ‘Als ZLTO vinden wij dat goede landbouwgrond om meerdere redenen niet voor zonne-energie opgeofferd moet worden’, stelt Hoeksema.
    De bestuurder wil een discussie over de definitie van goede landbouwgrond. ‘Want daar wordt door natuurorganisaties wel eens afwijkend over gedacht. Die vinden het prima als er bijvoorbeeld maïspercelen of varkenshouderijen moeten wijken voor zonnepanelen. Maar wat er op percelen wordt geteeld, is geen vraag die thuishoort in discussies over zonneparken. Het is en blijft goede landbouwgrond.’
    Verslechtering landbouwstructuur
    De ZLTO-bestuurder stelt dat onder meer stoppende boeren zwichten als een projectontwikkelaar aanklopt. ‘Natuurlijk is dat de afweging van dat individu en ik begrijp die keuze, maar als ZLTO zijn wij er vooral om perspectief te bieden voor leden die hun bedrijf willen voortzetten. Voor een melkveehouder wordt het bijvoorbeeld al lastiger om voldoende eiwit van eigen land te halen als de grond die hij pacht van zijn buurman wordt vol gezet met zonnepanelen.’
    De organisatie vindt dat zonne-energie zoveel mogelijk op daken moet worden gerealiseerd, want de beschikbare gronden voor gebruik door boeren zijn beperkt. ZLTO vindt dat duurzame-energieprojecten geen verslechtering van de landbouwstructuur mogen veroorzaken. Het ontwikkelingsperspectief van (jonge) toekomstgerichte boeren dient voorop te staan, dan gaat het bijvoorbeeld om grondgebondenheid en weidegang.