RIVM: drie nieuwe sterfgevallen door corona, vijf gemelde ziekenhuisopnames

• donderdag 25 juni 2020
  • Het RIVM heeft de afgelopen 24 uur drie nieuwe meldingen van sterfgevallen door het coronavirus binnengekregen. Gisteren ging het om twee sterfgevallen. Ook kwamen er vijf nieuwe ziekenhuisopnames binnen. Het totale dodental stijgt hiermee naar 6100.

Marlies van Leeuwen

Het aantal besmettingen is in het afgelopen etmaal gestegen met 111. Het totaal aantal Nederlanders dat besmet is (geweest) met het virus komt hiermee op 49.914. In het ziekenhuis zijn nu in totaal 11.863 mensen opgenomen (geweest).

Twee mensen stierven respectievelijk dinsdag en woensdag. Het zijn de eerste sterfgevallen deze week. De derde patiënt overleed op 10 juni, maar dit is nu pas doorgegeven. Dat gebeurt vaker: ziekenhuizen en GGD’s geven niet altijd direct gegevens door aan het RIVM. Daarom worden de cijfers van afgelopen dagen vaak nog aangevuld. Zo zit er bij de vijf nieuw gemelde ziekenhuispatiënten één persoon die op 20 mei al is opgenomen, en een ander al op 23 mei.

Vandaag werd bekend dat het RIVM vanaf 1 juli niet meer zal komen met dagelijkse cijfers over het aantal doden ten gevolge van het coronavirus, het aantal nieuwe ziekenhuisopnames en het aantal nieuwe besmettingen. Voortaan gaat het om een wekelijkse update.

Het aantal coronapatiënten in ziekenhuizen blijft dalen. Op dit moment behandelen de ziekenhuizen 227 mensen met Covid-19, de ziekte die wordt veroorzaakt door het virus. Dat zijn er 19 minder dan op woensdag. Het is het laagste aantal in maanden. Vergeleken met precies een week geleden liggen er 101 coronapatiënten minder in ziekenhuizen. Van de coronapatiënten liggen er 49 op de intensive care, evenveel als op woensdag. Het aantal patiënten met corona op verpleegafdelingen daalde van 197 naar 178.

De intensive cares behandelen 579 mensen met andere aandoeningen, zoals tumoren en ernstige hartklachten. In totaal liggen er 628 mensen op een intensive care. Dat aantal schommelt al weken tussen de 600 en 650. Dit is ‘een teken dat de reguliere zorg maar langzaam op gang komt’, aldus Ernst Kuipers, voorzitter van het Landelijk Netwerk Acute Zorg. Onder normale omstandigheden zouden nu ongeveer 900 mensen op de ic liggen.

Milde klachten

Lang niet iedereen is getest: het werkelijke aantal besmettingen zal veel hoger liggen. Bovendien hebben veel mensen in Nederland het coronavirus gehad zonder dat zij klachten hadden. Dat betekent dat Covid-19 milder is dan aanvankelijk gedacht, zegt GGD-directeur Sjaak de Gouw. Belangrijk volgens hem is dat mensen ook met milde klachten zich laten testen.

Eerder dachten onderzoekers volgens De Gouw dat ongeveer 20 procent van de mensen met een corona-infectie in het ziekenhuis terecht zou komen. Dat blijkt 3,5 procent van de coronapatiënten te zijn. Hij verwijst ook naar onderzoek van Sanquin eind mei, waaruit blijkt dat 5,5 procent van de mensen besmet is geweest met het virus. Omgerekend zijn dat bijna een miljoen Nederlanders. ,,Als we kijken naar het aantal mensen dat we hebben getest, dat positief is bevonden en in het ziekenhuis heeft gelegen, blijkt dat veel mensen geen of milde klachten hadden. Ze waren buiten beeld.”

De GGD-directeur denkt dat het besmettingspercentage onder Nederlanders inmiddels 6 is en de komende tijd zal stijgen naar 10 procent. Aanvankelijk werd gesteld dat 60 procent van de bevolking het virus zou oplopen en immuun zou worden.

DE GELDERLANDER