RIVM: 5 nieuwe sterfgevallen en 6 ziekenhuisopnames

• dinsdag 2 juni 2020
  • Het RIVM heeft de afgelopen vierentwintig uur vijf nieuwe meldingen van sterfgevallen door het coronavirus binnen gekregen. Gisteren ging het om zes gemelde sterfgevallen. Ook kwamen er zes nieuwe ziekenhuisopnames binnen. Het totale dodental stijgt hiermee naar 5967.

Het werkelijke aantal doden ligt aanzienlijk hoger, omdat lang niet iedereen wordt getest. Bovendien worden sterfgevallen soms pas dagen later doorgegeven. Ook ligt het werkelijke aantal infecties waarschijnlijk een stuk hoger. De cijfers liggen na weekenden - in dit geval Pinksteren - vaak hoger, omdat er in het weekend minder wordt geregistreerd.

Veel doden in Boxtel

In de afgelopen week is het virus relatief veel vastgesteld in de Gelderse gemeenten Rheden en Elburg, en in Schouwen-Duiveland (Zeeland). In Brunssum en Valkenburg (Limburg) zijn de afgelopen twee weken relatief veel mensen in ziekenhuizen opgenomen. In het Brabantse Boxtel zijn de afgelopen twee weken naar verhouding veel mensen overleden.
    Sinds de piek van begin april - toen er op sommige dagen meer dan tweehonderd mensen overleden aan het virus - daalt het sterftecijfer. Ook het aantal nieuwe besmettingen nam de afgelopen weken gestaag af. Het RIVM schrijft deze afname toe aan de door het kabinet genomen maatregelen tegen de verspreiding van het virus.

Iedereen mag testen

Minister Hugo de Jonge van Volksgezondheid roept mensen op om zich al bij milde klachten op corona te laten testen. ,,Dat kan bij koorts, maar óók alleen bij klachten als hoesten, niezen en kortademigheid.
    DE GELDERLANDER