Noodplan voor bouw woningen

• donderdag 18 juni 2020
  • Den Haag - Bouwwereld wil dat het Rijk grond voor huizen koopt

Ruben Eg en Yteke de Jong 18-6-2020

Een monsterverbond van zeventien belangrijke bouworganisaties wil dat het Rijk helpt om grond aan te kopen voor woningbouw. Alleen op die manier kan worden voorkomen dat de bouw tijdens de aanstaande crisis stilvalt.

De zeventien organisaties, van Bouwend Nederland en Techniek Nederland tot de Woonbond en Vereniging Eigen Huis, bieden vandaag de Tweede Kamer een noodplan aan om de woningbouw op peil te houden.

„Gemeenten en projectontwikkelaars hebben niet voldoende geld om grote voorfinancieringen te doen. We vragen het Rijk hen te helpen bij het maken van plannen en garanties, zodat investeerders weten waar ze voor de komende tien tot vijftien jaar aan toe zijn”, zegt Desiree Uittrekker van Neprom, de koepel van ontwikkelaars.

De bedoeling is de adviezen uit de brief uit te werken tot een pakket concrete maatregelen dat op Prinsjesdag moet worden gepresenteerd.

Afgeblazen

Allereerst dus de pot met geld voor voorfinanciering van de grondaankoop, die later terugbetaald wordt. Daarnaast zou het Rijk nog een opkoopfonds moeten starten, zodat de afname gegarandeerd wordt, mocht de vraag wegvallen. Bij inschrijving van minder dan 70 tot 80 procent moet een nieuwbouwproject namelijk volledig worden afgeblazen. De investering zou zichzelf moeten terugverdienen wanneer het fonds de woningen verkoopt als de woningmarkt na de crisis terug op niveau is.

Een derde investeringsfonds met daarin tien miljard euro aan kapitaal is bestemd voor het bouwrijp maken van grond, de aanleg van wegen en spoor naar nieuwbouwlocaties.

„Er liggen al voldoende plannen op de tekentafel, maar iedereen blijft naar elkaar kijken. Als we nu de schouders eronder zetten onder leiding van het Rijk, profiteert de hele maatschappij ervan”, aldus Uittrekker.

Het ministerie van Binnenlandse Zaken schreef dinsdag in een jaarlijks rapport over de woningmarkt dat er de komende tien jaar 845.000 huizen bij moeten worden gebouwd. Momenteel zijn er al 300.000 woningen te weinig.

Directeur Cindy van de Velde van Vereniging Eigen Huis (VEH) stelt dat juist nu alles uit de kast moet worden gehaald: „Door het immense tekort aan huur- en koopwoningen wordt de kloof tussen mensen mét en zonder een eigen huis steeds groter. We kunnen het ons als samenleving niet permitteren om het woningtekort verder op te laten lopen. De enige weg is de bouwproductie voor een lange periode flink op te schroeven.”

Noordhollands Dagblad