De Dag Van Het Recht Op Demonstratie - Den Haag

• zaterdag 27 juni 2020
  • Malieveld  28 juni VAN 13:00 - 17:00

Beste allemaal,
    Allereerst enorm bedankt voor je betrokkenheid bij Viruswaanzin en jullie aanmelding voor deze demonstratie.
    Zoals je wellicht hebt gehoord eindigde het kort geding van 25 juni 2020 met een wraking van rechter S.J. Hoekstra-Van Vliet. Dit betekent dat ons vertrouwen in de rechtstaat nog verder is gezonken.
    En ondanks een aantal aangekondigde versoepelende maatregelen blijft de overheid halsstarrig vasthouden aan de 1,5 meter samenleving!
    Daarnaast blijft zij vasthouden aan het wettelijk willen vastleggen van alle vergaande beperkende maatregelen.

WIJ ANNULEREN HIERBIJ ALLE DEMONSTRATIES IN DE VERSCHILLENDE STEDEN EN ROEPEN EEN IEDER OP OM (NOGMAALS) NAAR DEN HAAG TE KOMEN ZONDAG AS

28 juni 2020.

Programma zondag
    Aanvang 13:00 uur
    Einde: 17:00 uur
    Locatie: Malieveld Den Haag

*** Op dit moment zijn er geen DJ's ingepland die zullen optreden. Dit zodat de Gemeente Den Haag geen moeite hoeft te hebben met het ingeplande programma. Om deze reden roepen we iedereen op een eigen instrument mee te nemen en gezamenlijk een massale Jamsessie te houden.
    *** Tevens laten berekeningen zien dat er gemakkelijk 25.000 mensen op het Malieveld passen waarbij rekening gehouden wordt met 1,5 meter afstand. Dit in tegenstelling tot hetgeen Burgemeester Remkes beweerde op 22 juni 2020. Toen verklaarde hij dat het Malieveld niet van 'elastiek' is en dat 10.000 mensen niet zouden passen met de 1,5 meter afstand.

_______________________________________________

Jeroen Pols van Viruswaanzin roept op zondag niet te gaan demonstreren op het Malieveld: ’We willen geen onschuldige mensen in gevaar brengen’

DEN HAAG/VOGELENZANG
    Betogers moeten zondag niet gaan demonstreren uit protest tegen de coronamaatregelen, zoals de anderhalve meter afstand. Viruswaanzin-voorman en jurist Jeroen Pols uit Vogelenzang roept mensen op thuis te blijven en niet naar het Malieveld in Den Haag te komen.

De groep die zich verzet tegen de coronaregels had een kort geding aangespannen om een verbod op de voor zondag aangekondigde demonstratie te voorkomen. Maar de rechtbank hield zaterdag vast aan het door waarnemend burgemeester Johan Remkes opgelegde verbod. Maandag volgt pas een toelichting op de uitspraak van de rechter.
    ,,We willen geen herhaling van de rellen van vorige week en roepen mensen daarom op om niet naar het Malieveld te komen’’, aldus Pols. ,,Met de bedreigingen die Remkes heeft uitgesproken willen we niet dat onschuldige mensen het Malieveld worden afgeblazen’’, stelt hij. ,,Die mensen moet je niet in gevaar brengen.’’ Hij roept mensen op die in andere steden van plan waren te gaan demonstreren ook op thuis te blijven.
    ,,Nederland heeft al genoeg schade geleden door de maatregelen. Wij hebben blijkbaar geen recht op een betoging en gaan er daarom ook geen energie meer in stoppen. We gaan ons richten op een andere actie waar we iedereen voor nodig hebben. We komen volgende week met meer details naar buiten.’’ Wat die ’grote’ actie inhoudt kan hij nog niet kwijt. ,,Maar het is geen demo. De actie is onder het motto 'samen terug naar normaal' maar details volgen.’’
    Waarnemend burgemeester Johan Remkes van Den Haag verbood ook vorige week een demonstratie van Viruswaanzin, waarop de groep eveneens reageerde met het aanspannen van een kort geding. Ondanks het verbod verschenen vorige zondag toch betogers op het Malieveld. Daarna ontstonden ongeregeldheden. Volgens de politie werd de betoging door ’een mix van demonstranten en onruststokers’ bezocht. Ongeveer vierhonderd mensen werden gearresteerd.
    Remkes vreesde voor zondag opnieuw ’ernstige wanordelijkheden’. Bovendien zouden de organisatoren volgens de gemeente niet bereid of in staat zijn om voor een ’ordelijk verloop’ te zorgen.
    Noordhollands Dagblad