Verzet tegen licht Agriport

• dinsdag 19 mei 2020
  • Categorie: , ,
  • HOLLANDS KROON -MIDDENMEER - GroenLinks Medemblik eist dat hinder van kassen wordt aangepakt

Sophie Kuitems 19-5-2020

Opnieuw trekt de Medemblikker fractie van GroenLinks aan de bel over de lichtvervuiling van Agriport. De partij wil dat er beter gecontroleerd wordt op het reduceren van licht, afkomstig van de kassen in Middenmeer.

Vooral in de wintermaanden licht de hemel tussen 18 uur en middernacht oranje op boven Agriport in de gemeente Hollands Kroon. Die gloed wordt in de wijde omgeving gezien. Onder meer inwoners van Opperdoes ondervinden er hinder van.

Begin dit jaar deed GroenLinks al een dringend beroep op het college van de buurgemeente om op te treden met handhaving en dwangsommen. De lichthinder was toen ’ontoelaatbaar toegenomen’. In maart van dit jaar woonde de Medemblikker partij in Anna Paulowna een gesprek bij over de lichtvervuiling. Uit de controles van de Omgevingsdienst blijkt dat de ondernemers zich meestal netjes aan de regels houden.

GroenLinks zet echter vraagtekens bij die regels. ,,Sommige kassen in de Agriport gebruiken assimilatieverlichting in combinatie met lichtafscherming, waar - teneinde vocht en warmte te laten ontsnappen - kieren in worden getrokken, waardoor een klein deel van het diffuse licht ontsnapt’’, zegt fractievoorzitter Ria Manshanden. ,,Nieuw voor ons was dat het percentage lichtreductie volgens de Omgevingsdienst niet bepaald wordt door de breedte van de getrokken kieren, maar door een combinatie van factoren, waaronder de lichtintensiteit, het type assimilatieverlichting, de toegepaste lichtscherminstallatie en het percentage waarin de schermdoeken worden gesloten. Het percentage lichtreductie wordt daarom niet fysiek gecontroleerd, maar alleen via computeruitdraaien van de ondernemer.’’

Avonduren

GroenLinks heeft vragen gesteld, ditmaal aan het college van Medemblik. ,,Doet de ingewikkelde formule, waarmee men het percentage bepaalt, in voldoende mate recht aan de oorspronkelijke doelstelling van de lichtreductie?’’

En: ,,Hoe verklaart u dat er in de wintermaanden bijna dagelijks lichthinder wordt ervaren in de avonduren en dat tegelijkertijd de Omgevingsdienst en de computeruitdraaien van de ondernemers zeggen dat er op die tijdstippen überhaupt niet wordt belicht?’’

Er zijn meerdere klachten ingediend over de lichtvervuiling. Die staan geregistreerd, maar hebben volgens Manshanden nooit tot actie geleid. Voor GroenLinks is het daartoe nu de hoogste tijd.

Noordhollands Dagblad