Schagen komt met ’noodsteun’

• zaterdag 2 mei 2020
  • Schagen - Coronacrisis kan gemeente drie miljoen euro kosten

Marten Visser 2-4-2020

De gemeente Schagen trekt de knip om ondernemers, verenigingen en instellingen door de coronacrisis te helpen.

Het gemeentebestuur komt met een pakket aan ’noodmaatregelen’. Zo hoeven strandpaviljoenhouders, verenigingen en dorpshuizen die van de gemeente huren of pachten niet te betalen over de periode dat zij hun accommodatie niet kunnen gebruiken. Ook voor zwembaden en sporthallen hoeft geen huur te worden betaald.

De regeling geldt met terugwerkende kracht vanaf 1 maart en loopt door tot de accommodaties weer gebruikt kunnen worden. Ook wordt er honderdduizend euro vrijgemaakt om culturele instellingen en sportclubs te helpen. Wanneer clubs bijvoorbeeld extra kosten moeten maken om jeugdleden weer te laten sporten kunnen zij een beroep doen op dit fonds.

De gemeente belooft dit jaar soepel om te gaan met de voorwaarden die zijn afgesproken bij het verstrekken van subsidies. Normaal gesproken moeten clubs het geld aan de gemeente terugbetalen wanneer bepaalde activiteiten niet door zijn gegaan, dit jaar hoeft dat niet.

Evenementen

Organisatoren van publieksevenementen die niet door kunnen gaan vanwege de coronaregels krijgen van de gemeente de leges die ze al hebben betaald voor de vergunningen teruggestort. Schagen hoopt zo ondernemers en instellingen wat lucht te geven, meldt wethouder Joke Kruit van financiën. „Het is een flink pakket maatregelen. Maar dit zijn uitzonderlijke tijden. Die vragen om uitzonderlijke maatregelen.’’ Het gemeentebestuur heeft becijferd dat de hele coronacrisis Schagen uiteindelijk maximaal zo’n drie miljoen euro kan gaan kosten. Dat is de optelsom van extra kosten en gemiste inkomsten wanneer het zwartste scenario uitkomt en de beperkende maatregelen tot het einde van het jaar aanhouden. Dan loopt Schagen bijvoorbeeld een aanzienlijk bedrag aan toeristenbelasting mis. ,,Dat is echt een aderlating voor een toeristische gemeente als wij zijn’’, zegt burgemeester Marjan van Kampen.

De gemeenteraad moet het steunpakket nog goedkeuren.

Noordhollands Dagblad

Hebben die strandtenthouders niet genoeg geld binnengehaald de laatste jaren? Kunnen ze niet even overbruggen? Vroeger werd ons geleerd: hou een appeltje voor de dorst. Nu is het aan de staatsruif hangen. En nee, we kunnen niet iedereen redden. Ze kunnen wellicht met deze giften van de gemeente de prijzen verlagen in de toekomst.

Het steunbeleid van de diverse overheden is volstrekt onduidelijk, waarom de kappers, enz. niet geholpen?
    Verder heeft anoniem 1 volkomen gelijk.