RIVM: 63 nieuw gemelde sterfgevallen, stijging in aantal ziekenhuisopnames

• zaterdag 9 mei 2020
  • In de afgelopen 24 uur zijn er 63 nieuwe sterfgevallen als gevolg van het coronavirus gemeld bij het RIVM. 58 nieuwe patiënten zijn opgenomen in het ziekenhuis, een lichte stijging ten opzichte van gisteren. Het totaal aantal Nederlanders dat is overleden aan het coronavirus komt hiermee op 5.422. Sinds het begin van de coronacrisis in Nederland zijn nu 11.285 patiënten opgenomen (geweest) met het virus.

Annabel van Gestel

Er zijn in het afgelopen etmaal 289 nieuwe besmettingen bij gekomen. Hiermee komt het totaal aantal bekende besmettingen in Nederland op 42.382. Omdat niet iedereen wordt getest, ligt het werkelijke aantal besmettingen hoger.

Gisteren werden er 71 sterfgevallen en 35 ziekenhuisopnames gemeld. Het aantal gemelde ziekenhuisopnames is dus met 23 gestegen ten opzichte van gisteren. Sinds eind maart daalt zowel het aantal doden als het aantal ziekenhuisopnames gestaag. De afgelopen twee weken ligt het aantal gemelde sterfgevallen dagelijks onder de honderd.

Nu de reguliere ziekenhuiszorg steeds meer wordt herstart, testen ziekenhuizen uit voorzorg vaker mensen die om een andere reden dan Covid-19 worden opgenomen. Sinds gisteren telt het RIVM in de coronacijfers alleen de nieuwe ziekenhuisopnames mee waarbij Covid-19 de opnamereden is. Andere ziekenhuispatiënten die bij screening ook corona onder de leden blijken te hebben, worden bij het totaal aantal meldingen geteld.

Daling

Het RIVM blijft benadrukken dat de dagelijkse meldingen bestaan uit registraties verspreid over meerdere dagen. Niet alle opnames en/of overlijdens worden direct gemeld. Vooral in het weekend laten de cijfers een afwijking zien, die doorgaans op maandag of dinsdag wordt gecorrigeerd.

De daling is volgens het rijksinstituut een direct gevolg van de maatregelen die zijn genomen om de verspreiding van het coronavirus tegen te gaan. Op 12 maart besloot het kabinet grote bijeenkomsten af te gelasten. Mensen kregen de oproep om zoveel mogelijk thuis te werken. Een paar dagen daarna werden scholen, restaurants, cafés, coffeeshops en sportverenigingen gesloten. Een week later begon het aantal ziekenhuisopnames in alle provincies te dalen.

DE GELDERLANDER