RIVM: 54 nieuw gemelde sterfgevallen, 35 ziekenhuisopnames

• dinsdag 12 mei 2020
  • In de afgelopen 24 uur zijn er 54 nieuwe sterfgevallen als gevolg van het coronavirus gemeld bij het RIVM.
    12-5-2020

35 nieuwe patiënten werden opgenomen in het ziekenhuis. Het totale aantal Nederlanders dat overleed aan het coronavirus komt hiermee op 5510. Sinds het begin van de coronacrisis in Nederland zijn nu 11.378 patiënten opgenomen (geweest) met het virus.

De nieuw gemelde personen zijn niet allemaal in de afgelopen 24 uur in het ziekenhuis opgenomen of overleden. Sommige patiënten worden later gemeld. Daarom worden de gegevens van afgelopen dagen vaak nog aangevuld.

Gisteren werden 16 nieuwe sterfgevallen gemeld en 36 nieuwe ziekenhuisopnames. Het aantal bevestigde coronadoden en mensen opgenomen in het ziekenhuis kwam daarmee op respectievelijk 5456 en 11.343. Sinds eind maart daalt zowel het aantal doden als het aantal ziekenhuisopnames gestaag. De afgelopen twee weken ligt het aantal gemelde sterfgevallen dagelijks onder de honderd.

Tot nu toe zijn er 42.984 bevestigde COVID-19 patiënten gemeld aan het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu. Volgens het onderzoeksinstituut passen de cijfers bij het beeld dat de coronamaatregelen werken. Omdat niet alle COVID-19 patiënten getest worden, zijn de werkelijke aantallen in Nederland hoger dan de aantallen die hier genoemd worden.

Nu de reguliere ziekenhuiszorg steeds meer wordt herstart, testen ziekenhuizen uit voorzorg vaker mensen die om een andere reden dan corona worden opgenomen. Sinds deze week telt het RIVM in de coronacijfers alleen de nieuwe ziekenhuisopnames mee waarbij corona de opnamereden is. Andere ziekenhuispatiënten die bij screening ook corona onder de leden blijken te hebben, worden bij het totaal aantal meldingen geteld.

DE Gelderlander