RIVM: 52 sterfgevallen en 52 nieuwe ziekenhuisopnames

• woensdag 13 mei 2020
  • Er zijn 52 nieuwe sterfgevallen als gevolg van een coronabesmetting gemeld bij het RIVM in de afgelopen 24 uur. Het totale aantal Nederlanders dat overleed aan het coronavirus komt hiermee op 5562. Er werden ook 52 nieuwe patiënten opgenomen in het ziekenhuis.
    Veruit de meeste Nederlanders die aan het coronavirus zijn bezweken, waren ouder dan 70 jaar. Van de overledenen onder de 70 jaar leed 70 procent aan een ‘onderliggende aandoening’, zoals hart- en vaatziekten, diabetes of een chronische longziekte. Omdat niet alle Covid-19 patiënten getest worden, zijn de werkelijke aantallen in Nederland hoger dan de aantallen die genoemd worden.

Corona als reden

Overigens is het RIVM de cijfers sinds 8 mei op een andere manier gaan registreren. In de coronacijfers tellen alleen de nieuwe ziekenhuisopnames mee waarbij corona de opnamereden is. Andere ziekenhuispatiënten die bij screening ook corona onder de leden blijken te hebben, worden bij het totaal aantal meldingen geteld. Dat doet het instituut omdat de reguliere ziekenhuiszorg steeds meer wordt herstart en er daarom vaker uit voorzorg mensen worden getest die om een andere reden dan corona worden opgenomen.
    DE GELDERLANDER