RIVM: 18 nieuw gemelde sterfgevallen, flinke daling aantal ziekenhuisopnames

• zondag 10 mei 2020

• In de afgelopen 24 uur zijn er 18 nieuwe sterfgevallen als gevolg van het coronavirus gemeld bij het RIVM.

10-5-2020

22 nieuwe patiënten zijn opgenomen in het ziekenhuis, Het totaal aantal Nederlanders dat is overleden aan het coronavirus komt hiermee op 5440. Sinds het begin van de coronacrisis in Nederland zijn nu 11.307 patiënten opgenomen (geweest) met het virus. Gisteren werden er 63 sterfgevallen en 58 nieuwe ziekenhuisopnames gemeld. Gisteren kwamen er 289 nieuwe besmettingen bij. Sinds eind maart daalt zowel het aantal doden als het aantal ziekenhuisopnames gestaag. De afgelopen twee weken ligt het aantal gemelde sterfgevallen dagelijks onder de honderd.

Nu de reguliere ziekenhuiszorg steeds meer wordt herstart, testen ziekenhuizen uit voorzorg vaker mensen die om een andere reden dan Covid-19 worden opgenomen. Sinds deze week telt het RIVM in de coronacijfers alleen de nieuwe ziekenhuisopnames mee waarbij Covid-19 de opnamereden is. Andere ziekenhuispatiënten die bij screening ook corona onder de leden blijken te hebben, worden bij het totáál aantal meldingen geteld.

Daling

Het RIVM blijft benadrukken dat de dagelijkse meldingen bestaan uit registraties verspreid over meerdere dagen. Niet alle opnames en/of overlijdens worden direct gemeld. Vooral in het weekend laten de cijfers een afwijking zien, die doorgaans op maandag of dinsdag wordt gecorrigeerd.

De daling is volgens het rijksinstituut een direct gevolg van de maatregelen die zijn genomen om de verspreiding van het coronavirus tegen te gaan. Op 12 maart besloot het kabinet grote bijeenkomsten af te gelasten. Mensen kregen de oproep om zoveel mogelijk thuis te werken. Een paar dagen daarna werden scholen, restaurants, cafés, coffeeshops en sportverenigingen gesloten. Een week later begon het aantal ziekenhuisopnames in alle provincies te dalen.

Daling

Hoeveel mensen overlijden aan het coronavirus?Die vraag is nog niet zo makkelijk te beantwoorden. Het RIVM, dat vanuit de overheid de cijfers over corona bijhoudt, weet hoeveel coronapatiënten als overleden gemeld zijn bij de gezondheidsdiensten (GGD). Maar niet alle mensen die in Nederland overlijden, zijn getest op COVID-19.

Huisartsen begeleiden ook patiënten waarvan ze vrijwel zeker weten dat ze corona hebben, maar die niet getest zijn en ook niet zijn opgenomen in het ziekenhuis. Zij blijven tijdens hun ziekte thuis of in een verzorgingshuis. Als zij sterven, komen ze niet voor in de cijfers van het RIVM. Ook mensen die gestorven zijn voordat er getest werd op corona, staan niet in de RIVM-cijfers.

Huisartsen proberen die tot nu toe missende sterfgevallen in kaart te brengen. In een meldingssysteem van het Consortium Huisartsgeneeskunde en ZorgDomein dat daarvoor is opgericht, waren eind april bijna achthonderd sterfgevallen gemeld die nog niet in de RIVM-cijfers voorkwamen. Ook dat systeem is niet compleet, dus het simpelweg optellen van de huisartsen- en RIVM-cijfers brengt ons ook niet tot een definitief antwoord.

Een laatste bron die ons kan helpen om een beter beeld te krijgen, is het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). Zij houden bij hoeveel mensen er per week overlijden. Door het aantal sterfgevallen per week in de afgelopen tijd te vergelijken met het gemiddelde in de ‘pre-coronaweken’, de eerste tien weken van 2020, krijgen we nog iets meer inzicht. In april ging het om zo’n duizend tot tweeduizend sterfgevallen per week meer dan normaal. We weten natuurlijk niet of al die ‘extra’ sterfgevallen komen door corona, dus ook dat cijfer geeft geen uitsluitsel.

DE GELDERLANDER