Nul nieuwe coronabesmettingen of ziekenhuisopnames in de Noordkop

• maandag 4 mei 2020
  • Noordkop - Er zijn het afgelopen etmaal geen nieuwe officiële coronabesmettingen, ziekenhuisopnames of overledenen bijgekomen in de Kop van Noord-Holland. Dat blijkt uit de meest cijfers die het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) dagelijks publiceert.

In de gemeente Schagen zijn tot nu toe de meeste inwoners besmet of besmet geweest, namelijk 72. Negentien inwoners liggen in het ziekenhuis of hebben er gelegen. In totaal zijn er zeven coronapatiënten uit de gemeente Schagen overleden.
    De gemeente Hollands Kroon telt 59 besmettingen, 26 ziekenhuisopnames en zes overledenen.
    In de noordelijke gemeenten Den Helder en Texel liggen de aantallen lager. In Den Helder staat de teller op 37 besmettingen en twaalf ziekenhuisopnames, en op Texel op tien besmettingen en vier opnames. In beide gemeenten heeft het virus het leven van één inwoner geëist.

Hoger

In werkelijkheid zijn er meer inwoners besmet dan wordt gemeld. De cijfers die het RIVM elke dag bekend maakt, gaan alleen over het aantal positieve testen. Lang niet iedereen wordt getest, alleen zeventigplussers en mensen met aandoeningen of ernstige coronaklachten.
    De in- en uitstroom van ziekenhuispatiënten is niet bekend.
    Noordhollands Dagblad