Meer klanten bij de voedselbanken

• zaterdag 9 mei 2020
  • Categorie:
  • Amsterdam - Het aantal klanten bij de voedselbanken is de afgelopen maanden met gemiddeld vijf procent toegenomen, met uitschieters naar dertig procent in Amsterdam

Frans van den Berg 9-5-2020

De komende tijd zal het aantal mensen met financiële problemen verder toenemen, is de verwachting.

De coronacrisis hakt er bij bepaalde beroepsgroepen fors in. Wanneer inkomsten wegvallen, wordt het lastig om rond te komen. Dat is terug te zien in de cijfers van de voedselbanken over de eerste vier maanden van dit jaar. Uitgesplitst naar gemeenten zijn geen cijfers beschikbaar, maar gemiddeld waren er al vijf procent meer klanten, met uitschieters tot boven de tien procent.

Dat betekent dat ze wekelijks 5000 meer mensen helpen. In totaal worden momenteel 93.000 mensen geholpen. Verschillende voedselbanken hebben de afgelopen weken geen formeel intakegesprek gehouden om te controleren of ze echt in aanmerking kwamen voor hulp. Mensen die zich aanmeldden kregen gewoon direct voedselhulp om ze uit de brand te helpen.

De landelijke organisatie heeft het idee dat er nog grote groepen Nederlanders zijn die onterecht denken niet in aanmerking te komen. Het gaat dan om zzp’ers en ondernemers die door de coronacrisis zonder inkomsten zitten. „Of je in aanmerking komt hangt niet af van je vermogen, maar van je inkomen. Om precies te zijn van hoeveel je overhoudt na aftrek van de vaste lasten”, legt bestuurslid Pien de Ruig uit. „We roepen mensen op om zich niet nu onnodig in de schulden te steken met alle lange-termijngevolgen van dien.”

Vrijwilligers

Die extra klanten kunnen de voedselbanken inmiddels prima aan. In het begin van de crisis haakten veel vrijwilligers af omdat ze door hun leeftijd zelf tot de risicogroepen behoren en niet het virus wilden oplopen. „Bijna overal hebben we nu genoeg vrijwilligers. Er hebben zich heel veel nieuwe mensen aangemeld als vrijwilliger. Die animo was massaal. Echt waanzinnig mooi.” Ook medewerkers van Defensie hielpen vorige maand in het distributiecentrum.

Ook de aanvoer van producten gaat nu weer goed. In het begin stokte de aanvoer vanuit onder andere supermarkten als gevolg van het hamsteren door klanten. Dat is voorbij. „Naast de vaste leveranciers hebben we veel aanbod uit nieuwe kanalen gekregen. Zoals van de horeca waar ze na een tijd hun voorraadkasten hebben leeggemaakt. Ook uit sportkantines hebben we voorraden gekregen. Cola, pinda’s en dergelijke. We nemen geen alcohol aan”, doelt De Ruig op de partijen bier waar de horeca op een bepaald moment vanaf moest.

Noordhollands Dagblad