’Hoogste tijd voor actie tegen windmolens, voordat het te laat is’. Actiegroepen bundelen krachten. ’Druk op politiek opvoeren’

• vrijdag 8 mei 2020
  • Categorie: , ,

• „We moeten extra in actie komen, voordat het te laat is.” Actiegroepen Het Zijper Landschap en Kritisch Platform Ontwikkeling Schagen bundelen de krachten. Samen verzetten zij zich tegen plannen voor meer windmolens en zonneparken.

Als één front willen beide organisaties strijden tegen het voornemen om op diverse plekken in de Noordkop ruim baan te geven voor het opwekken van duurzame energie. In de jongste plannen is onder meer het gehele gebied langs het Noordhollands Kanaal in beeld als ’zoekgebied’ voor turbines en zonnevelden. Dat is het hele traject van Schoorldam tot en met Julianadorp.

„Het aanzicht van het complete westelijke deel van onze regio zal heel anders zijn als projectontwikkelaars hier hun gang kunnen gaan”, zeggen de twee voormannen, Cor Koning uit Petten (Zijper Landschap) en Henno Dasselaar uit Oudesluis (Kritisch Platform). Zij reageren verontrust op het concept van de RES, de regionale energiestrategie.

Druk op politiek

Met een aantal initiatieven willen Koning en Dasselaar de druk op de plaatselijke politiek opvoeren. De gemeenteraden moeten voor oktober een besluit nemen over het concept-RES. Voor juli 2021 moet dit plan voor Noord-Holland Noord definitief zijn vastgesteld. De mannen denken aan extra nieuwsbrieven, online-bijeenkomsten en informatieavonden voor maximaal honderd bezoekers.

„Door de coronacrisis dreigt de inspraak in cruciale stappen van de RES een farce te worden. Achterkamertjespolitiek ligt op de loer, en daar is ons landschap te belangrijk voor”, benadrukt het tweetal.

Met het schrappen van weidevogelleefgebieden wil de provincie molens en panelen langs het Noordhollands Kanaal mogelijk maken, vrezen zij. „Andere gemeenten in Noord-Holland Noord verzetten zich tegen het laten vallen van deze beschermende status van gronden. Schagen niet. Dat bevestigt onze indruk dat deze gemeente open staat voor meer windmolens en zonnevelden.”

Bijna het dubbele

Ook vragen de vereniging en de stichting zich af waarom de Noordkop, West-Friesland en Alkmaar als regio Noord-Holland Noord gezamenlijk in beeld zijn voor bijna de dubbele hoeveelheid duurzame energie die de 35 RES-regio’s in Nederland elk gemiddeld moeten opwekken.

„Genoeg is toch genoeg? Waarom moet Noord-Holland Noord het beste jongetje van de klas zijn? Burgers in de Noordkop willen rust en ruimte behouden. Dat is de grootste rijkdom van dit gebied, ook in toeristisch opzicht.” Dat zegt Riet Dapper van de Werkgroep polder F, onderdeel van het Kritisch Plaform.
    De werkgroep vreest dat het ingeslikte plan voor turbines in de Zijpe nabij het Noordhollands Kanaal nu weer op tafel komt. Dapper: „Dat gevaar is helemaal groot omdat de provincie de grens van zeshonderd meter laat vallen. Daardoor kan een molen binnen tweehonderd meter van je huis komen.”

Noordhollands Dagblad

He is te prijzen dat Actiegroepen Het Zijper Landschap en Kritisch Platform Ontwikkeling Schagen tegen de komst van windmolens zijn. Echter, om als kleine actiegroep tegen een corrupte overheid te strijden is zo goed als kansloos. Niet alleen krijgen ze te maken met corrupte ambtenaren en politici, maar ook nog met een stelletje rechters, voor het leven benoemd, die het al jaren lang niet zo nauw meer nemen met onze rechtstaat.(Chipshol, Wilders, Julien Poch en ga zo nog maar een half uurtje door)
    Desondanks wens ik de actiegroepen heel veel succes want we hebben er allemaal baat bij als het ze lukt de idioterie tot staan te brengen.