Gerrit Zalm en Bertholt Leeftink aan het roer bij NRG en Pallas

• donderdag 28 mei 2020
  • Het is geen fusie, maar Stichting NRG (voorheen ECN) in Petten en Stichting Voorbereiding Pallas-reactor (Pallas) krijgen wel dezelfde bazen. CEO van beide organisaties wordt Bertholt Leeftink. Gerrit Zalm, voormalig minister van Financiën en topbestuurder, is de nieuwe voorzitter van de raden van toezicht.

Annet van Aarsen 28-5-2020
    Een personele unie heet zo’n constructie waarbij samenwerkende stichtingen dezelfde bestuurders hebben. NRG en Pallas zien de benoemingen als een belangrijke stap voorwaarts. „Hiermee krijgen de ontwikkeling van medische isotopen in Petten en de realisatie van de nieuwe reactor een stevige impuls”, melden ze gezamenlijk.
    „Nederland heeft met de ontwikkelingen en activiteiten op het gebied van nucleaire geneeskunde in Petten een parel in handen”, meldt Leeftink.
    „NRG en Pallas werken met nationale en internationale partners samen aan de ontwikkeling van nucleair onderzoek en de gezondheid van miljoenen patiënten per jaar. Met de vorming van de personele unie wordt een stevige impuls gegeven aan een gedeelde toekomststrategie voor de verdere ontwikkeling en productie van medische isotopen. Het maatschappelijk belang van langjarige leveringszekerheid van medische isotopen staat voorop.”

Medische isotopen

In 2012 besloten het kabinet en de provincie Noord-Holland dat de hogefluxreactor in Petten vervangen moest worden om de leveringszekerheid van medische isotopen en het voortbestaan van nucleair onderzoek te garanderen.
    De ontwikkeling van de nieuwe reactor werd ondergebracht in een nieuwe entiteit, Stichting Voorbereiding Pallas-reactor. De stichting Pallas heeft sindsdien flinke stappen gezet. De vorming van de personele unie is de opmaat naar een situatie waarin (delen van) de activiteiten van NRG en Pallas op termijn organisatorisch worden samengevoegd.
    Noordhollands Dagblad