Financiële steun senior blijft ook zonder ’Ouderenpakket’

• woensdag 13 mei 2020
  • Categorie:
  • Schagen - Geen specifieke steunregeling meer voor senioren met een laag inkomen, wel alle hulp van de gemeente voor ouderen die financieel een steuntje in de rug kunnen gebruiken.
    Marten Visser 13-5-2020

Dat is het resultaat van een debat gisteravond tijdens de digitale raadsvergadering van de gemeente Schagen over het zogeheten Ouderenpakket. Dit is een financiële regeling die de gemeente Schagen had, specifiek voor senioren die het niet breed hebben.

Eind vorig jaar besloot een meerderheid van de raad al dat de regeling opgeheven kon worden, omdat maar heel weinig ouderen er gebruik van maakten. Er was dus blijkbaar geen behoefte aan het Ouderenpakket, redeneerde de raad toen. Gisteravond moest de afschaffing ook formeel in de verordening worden vastgelegd en bleek dat een meerderheid van de raad toch iets anders over de zaak is gaan denken. Volgens deze partijen is inmiddels gebleken dat er bij ouderen wel degelijk behoefte is aan financiële ondersteuning, maar waren zij gewoon niet op de hoogte van het bestaan van het Ouderenpakket. Daarom werd het zo weinig gebruikt.

Gisteravond omarmde een grote meerderheid van de raad daarom een voorstel om het Ouderenpakket te schrappen, maar tegelijk vast te leggen dat senioren via al bestaande regelingen alsnog dezelfde financiële ondersteuning kunnen krijgen. Aan ouderen moet bovendien heel goed duidelijk gemaakt worden welke regelingen er voor hen zijn. Steun aanvragen moet zo laagdrempelig mogelijk zijn, vindt de raad.

Noordhollands Dagblad