Wilders kraakt euroakkoord Hoekstra: ‘Waanzin! Knoflooklanden rijkelijk beloond, geen overwinning maar capitulatie’

• zaterdag 11 april 2020
  • Terwijl minister Hoekstra van Financiën de horlepiep danst vanwege het akkoord dat hij sloot met Italië en de andere eurolanden over de wijze waarop de coronacrisis betaald moet worden, is PVV-leider Geert Wilders een heel stuk minder tevreden. Hij vindt dat het akkoord geen “overwinning” voor Nederland inhoudt. Integendeel: het zou een onvoorwaardelijke overgave inhouden.

Tim Engelbart 10-4-2020

Minister Wopke Hoekstra is vanochtend tevreden met zichzelf, en recenseert zijn eigen onderhandelingstechnieken met de andere financiënministers van de eurozone positief. “Soms moet je gewoon op je strepen staan,” glundert de CDA-bewindsman.
    Minder tevreden met de uitkomst van het zoveelste avondberaad is PVV-voorman Geert Wilders, die helemaal niet vindt dat Hoekstra de sterren van de hemel onderhandeld heeft met de netto-ontvangers binnen de Eurogroep. Landen als Spanje en Italië – tezamen de ‘knoflooklanden’ hebben er een puinhoop van gemaakt, houdt de oppositieleider het kabinet voor. En die krijgen daar dus ook nog eens honderden miljarden euro’s voor. Volstrekte “waanzin,” meent Wilders:
    “Hoekstra door de pomp. 540 miljard euro over de balk gesmeten, knoflooklanden die lak hebben aan alle financiële regels nu toch rijkelijk beloond. Dit is geen overwinning maar financiële capitulatie. Waanzin.”
    Wilders spaart ook andere leden van het kabinet niet: behalve Hoekstra krijgt ook zorgminister Van Rijn een veeg uit de pan. Die heeft “kostbare tijd verspild met productie mondkapjes door weifelend en berekenend” op te treden waardoor zorgmedewerkers gezondheidsrisico’s lopen, briest Wilders vanochtend: “Maar wel honderden miljarden aan Zuid-Europa geven!”
    DDS