Rutte nou meer dompteur dan politicus

• zondag 12 april 2020

• Premier Rutte (VVD) zit helemaal in de communicatiemodus. De politicus Rutte lijkt even met vakantie. Hij lijkt meer op een dompteur die de burger tracht te laten doen wat de deskundigen in de coronacrisis goed achten.
    9-4-2020
    Dat bleek ook weer op de wekelijkse persconferentie na de ministerraad, die in verband met Pasen al op donderdag was.
    Zoals altijd kwam Rutte gewapend met zijn stapeltje papieren naar perscentrum Nieuwspoort en opende hij de persconferentie met een inleidend statement.
    De kern: thuisblijven, niet verslappen wel nadenken over exit al is die na 28 april echt nog niet te verwachten. Hij belooft bekeuringen voor overtreders van de regels van de ‘intelligente lockdown’ en mogelijke sluiting van toegangswegen in de grensregio’s.

Lees over de ‘intelligente lockdown’ van dit kabinet

Het coronavirus is nog niet bedwongen. ‘Op de ic’s is de druk nog steeds gigantisch en een verdubbeling van de IC-capaciteit, die afgelopen weekend is gerealiseerd, meer dan verdubbeling van 1100-1150 naar 2400, dat blijft nog steeds een enorme prestatie van alle mensen in de zorg,’ zei Rutte.
    Hij noemde verslapping het grootste gevaar ‘nu de cijfers een eerste voorzichtige trend laten zien die erop wijst dat het lijkt te werken. Dat moeten we dus vooral niet doen, want dan loop je het risico dat je op enig moment weer een piek gaat zien en dan kan die piek in de zorg weleens heel onbeheersbaar worden.’

Zorgen om verpleeghuizen en tekort beschermingsmiddelen

Verder vindt hij de situatie in de verpleeghuizen zorgelijk. De zoektocht naar beschermingsmiddelen voor zorgpersoneel duurt voort. Ook wordt gekeken naar manieren om materiaal, zoals mondkapjes, te hergebruiken en wordt getracht nog voor het weekeinde nieuwe partijen naar Nederland te halen.
    Rutte houdt vast aan strakke communicatie en benadrukt graag de redelijk strakke handhaving door de politie in het land. Het regent dure bekeuringen in de coronacrisis.

Wie vormen het ‘kompas’
    van
    het kabinet?

Hoekstra’s Europees gevecht

Dat Nederland ook nog een politiek gevecht op Europees niveau voert, leek Rutte eventjes te parkeren. Minister van Financiën Wopke Hoekstra (CDA) is aan zet. De ministers van Financiën van de eurolanden zetten vanavond hun woensdagnacht geschorste videovergadering voort.

Financiële hulp in combinatie met afspraken voor hervormingen

Rutte schaarde zich helemaal achter de houding van Hoekstra die het standpunt van de Kamermeerderheid uitdraagt dat Nederland alleen hulp wil bieden in combinatie met afspraken over hervormingen.

Rumoer over ‘egoïstische boeman Nederland’

Over het rumoer dat her en der wordt geschopt over Nederland maakte Rutte zich niet druk.  ‘Daar zou ik niet teveel van onder de indruk zijn. Ik geloof dat dit ook even onderdeel is van de fase waarin de gesprekken nu zitten.’
    Dat D66-fractievoorzitter Rob Jetten het vuurtje nog opstookte door van de daken te schreeuwen dat Nederland als boeman optreedt en zich steeds verder isoleert, liet Rutte koud.

De onderhandelingen over een Europees steunpakket voor de coronacrisis zitten muurvast. Nederland is de boeman. Een snelle deal is nodig, want de schade is enorm. Niet in de laatste plaats voor Nederland zelf. Draadje 👇🏽

‘We weten dat D66 geen onderdeel is van de Kamermeerderheid die ons steunt. Maar dit is wel het regeerakkoord, dat we uitvoeren. Dus, ja. En dat weet de heer Jetten ook en hij respecteert dat ook. Maar hij heeft alle ruimte om aan te geven waar zijn partij staat in deze discussie. Dat mag natuurlijk, geen enkel bezwaar tegen,’ zei een berustende Rutte.