RIVM: 189 nieuwe sterfgevallen, maar ‘slechts’ 188 nieuwe ziekenhuisopnames

• woensdag 15 april 2020
  • Het aantal meldingen van personen die als gevolg van corona zijn overleden is de afgelopen 24 uur gestegen met 189.

Victor Schildkamp

Daarnaast kwamen er 188 meldingen binnen van mensen die in het ziekenhuis zijn opgenomen (geweest). Het, vergeleken met de afgelopen dagen, hoge aantal doden komt doordat veel sterfgevallen pas na het paasweekend, dus gisteren, zijn gerapporteerd.

De afgelopen weken bleek telkens dat op dinsdagen hoge sterftecijfers werden gemeld, omdat gevallen uit het weekend pas maandag werden doorgegeven. Het weekend duurde nu met Pasen één dag langer. Zo bekeken is het aantal van 188 nieuw gemelde ziekenhuisopnames laag.Het totaal aantal doden als gevolg van corona staat nu op 3134. Het aantal mensen dat in het ziekenhuis lag of nog ligt staat nu op 9127. Het totaal aantal geconstateerde besmettingen in Nederland ligt nu op 28.153 (734 meer dan gisteren).

Piek ligt achter ons

Belangrijk blijft het om te vermelden dat het gaat om meldingen die de afgelopen 24 uur zijn binnengekomen. Veel gevallen van overlijden of opname in het ziekenhuis zijn al van langer geleden. Als alle gevallen over de juiste dagen zijn verdeeld, is duidelijk te zien dat de piek van met name het aantal ziekenhuisopnames al enige tijd achter ons ligt.

Omdat niet alle COVID-19 patiënten getest worden, zijn de werkelijke aantallen in Nederland hoger dan de aantallen die in de rapportage genoemd worden.

DE GELDERLANDER