RIVM: 120 sterfgevallen erbij en 100 nieuw gemelde ziekenhuisopnames

• zaterdag 25 april 2020
  • Het aantal gemelde sterfgevallen als gevolg van het coronavirus is gestegen met 120.

Ton Voermans

Dat meldt het RIVM. Het totaal staat nu op 4.409 dodelijke slachtoffers in Nederland. Het aantal meldingen van mensen die in het ziekenhuis opgenomen zijn of zijn geweest is toegenomen met 100. Dat totaal is nu 10.381.

Gisteren werden er nog 123 nieuwe ziekenhuisopnames gemeld en 112 mensen die als gevolg van het coronavirus zijn overleden. Het totaal aantal geconstateerde besmettingen in Nederland ligt nu op 37.190 (655 meer dan gisteren). Het werkelijke aantal mensen dat de ziekte heeft of heeft gehad ligt vele malen hoger, want lang niet iedereen wordt getest. Van alle gemelde patiënten is de helft 61 jaar of ouder. De helft van de opgenomen patiënten is 69 jaar of ouder, bij de overleden patiënten was de helft 82 jaar of ouder.

Het aantal nieuw gemelde ziekenhuisopnames schommelt al een tijd tussen de honderd en tweehonderd en af en toe zelfs onder de honderd. Nog niet zo lang geleden (begin deze maand) kwamen er dagelijks zomaar vijfhonderd nieuwe meldingen binnen van mensen die in het ziekenhuis werden opgenomen.

De aantallen van vandaag zijn meldingen van gistermorgen 10.00 uur tot vanmorgen 10.00 uur. Niet alle overleden personen of ziekenhuisopnames zijn van die 24 uur, maar ook van eergisteren of van langer geleden. Als alle sterfgevallen en ziekenhuisopnames zijn ‘verdeeld’ over de werkelijke dagen van overlijden of opname, is duidelijk te zien dat de ‘slechtste’ dagen al van eind maart en begin april dateren. De piek van de corona-epidemie ligt achter ons. Het aantal patiënten dat op de intensive care ligt, daalt ook al enige tijd.

DE GELDERLANDER