Provincie reageert: coronacrisis of niet, er wordt hard gewerkt om de woningbouw vlot te trekken

• vrijdag 24 april 2020
  • Ondanks de coronacrisis werkt de provincie samen met het Rijk en andere provincies hard aan maatregelen die helpen om de woningbouw weer vlot te trekken. Dat staat in de reactie die de provincie aan negen wethouders, het Economisch Forum Holland Boven Amsterdam en Bouwend Nederland NHN heeft gestuurd naar aanleiding van hun adviezen.

Door het stikstofprobleem is het lastiger voor woningbouwprojecten om een natuurvergunning te krijgen. Veel projecten in de buurt van stikstofgevoelige natuurgebieden zorgen voor een toename van stikstof op die beschermde natuurgebieden. Door de strenge stikstofregels is het veel moeilijker geworden om een vergunning af te geven, ook al is de toename vaak heel klein.
    De woningbouw stagneert hierdoor, terwijl de woningnood in Noord-Holland ongekend hoog is. De urgentie is dus hoog, maar het probleem is niet zomaar 1-2-3 op te lossen, zegt de provincie in een persverklaring. Gedeputeerde Esther Rommel: „Wij willen net zo graag als de opstellers van het advies dat er snel weer nieuwe woningen gebouwd kunnen worden. Maar we kunnen geen ijzer met handen breken. Wat we kunnen, doen we met man en macht. Voor de woningbouw, maar ook voor de natuur.”
    Zo is er bijvoorbeeld extra personeel bij de Omgevingsdienst aangenomen om vergunningaanvragen zo snel mogelijk te beoordelen. Ook denkt de provincie mee met initiatiefnemers naar mogelijkheden voor vergunningverlening. Daarbij wordt ook gezocht naar de grenzen van wat mogelijk is. Het is wel zaak dat dit ecologisch goed is onderbouwd. Dat is namelijk nodig om de vergunning in stand te kunnen houden in procedures bij de rechter.
    wethouders, het Economisch Forum en Bouwend Nederland werden zeven adviezen gegeven over het versnellen van vergunningen. Zo zeggen ze onder meer dat de overheid soms wat risico moet nemen bij het afgeven van vergunningen. Niet standaard ’bij twijfel niet inhalen’, maar bij lichte twijfel juist wel omdat er anders onnodig tijd wordt verspeeld.
    Noordhollands Dagblad