Kabinet volgt België en Duitsland niet met breed gebruik mondkapjes

• woensdag 15 april 2020
  • De regeringen van Duitsland en België adviseren mensen mondkapjes te dragen. Ook worden de meeste corona-maatregelen in beide landen verlengd tot en met 3 mei.
    ANP 15-4-2020
    In Duitsland geldt een "dringend advies" om mondkapjes te dragen in winkels en het openbaar vervoer. De Belgische regering adviseert het dragen van mondkapjes in situaties waar geen 1,5 meter afstand kan worden gegarandeerd of waar veel mensen zijn.
    "Het dragen van stoffen mondmaskers zal een belangrijke rol gaan spelen bij de overgang naar een normale situatie", zegt de Belgische premier Sophie Wilmès.
    Scholen open
    Beide landen gaan ook wat regels versoepelen. Zo mogen in Duitsland vanaf volgende week winkels kleiner dan 800 vierkante meter weer open zijn, op voorwaarde dat mensen anderhalve meter afstand houden. Ook autohandelaren en boekwinkels mogen weer open. Verder gaan de scholen vanaf 4 mei stapsgewijs weer lesgeven.
    In België mogen tuincentra en bouwmarkten onder voorwaarden de deuren weer openen. Ook woonzorgcentra en gehandicapteninstellingen gaan voorzichtig weer open. Bewoners mogen bezoek krijgen van maximaal één persoon. Die persoon moet altijd dezelfde zijn en mag ook twee weken lang geen symptomen van het coronavirus hebben gehad.
    Grote evenementen blijven voorlopig verboden.
    profielfoto
    Sander van Hoorn @svhoorn
    Voor liefhebbers van de Belgische muziek- en dancefestivals: helaas. Veiligheidskabinet besloot zojuist dat er tot 31 augustus geen massa-evenementen mogen plaatsvinden. Duidelijkheid op langere termijn in elk geval voor organisatoren en bezoekers.

______________________________________________________
    Geen mondkapjes
    In tegenstelling tot onze buurlanden gaat Nederland de bevolking niet adviseren mondkapjes te dragen. De prioriteit bij het verdelen van de schaarse mondkapjes ligt nog altijd bij de zorg, laat het RIVM weten.
    Mondkapjes zijn volgens een RIVM-woordvoerder in de praktijk niet nodig als de voorschriften worden nageleefd: bij lichte klachten al thuis blijven, geregeld de handen wassen en afstand houden. Een gewijzigd advies op dit punt van het Outbreak Management Team aan het kabinet ligt daarom nu niet voor de hand.

Waarom zou je de bevolking ook beschermen?
    maar het kan nog veel gekker, wij moeten ons aan de regels houden maar de import van allochtonen gaat gewoon door al horen we daar van onze volstrekt onafhankelijke media dan weer niets over.