In zes van de 25 tehuizen van Omring zijn (mogelijke) besmettingen, waaronder bij Buitenveld in Julianadorp

• vrijdag 10 april 2020
  • In zes van de 25 verzorgingshuizen van Omring zijn zo’n 25 bewoners (mogelijk) besmet geraakt met het coronavirus. Buitenveld in Julianadorp is daar een van. Daar is sprake van meer dan één (mogelijke) besmetting.

Ondanks dat verpleeg- en verzorgingshuizen al geruime tijd op slot zitten, valt niet te voorkomen dat de kwetsbare bewoners besmet raken. Het RIVM maakte pas nog bekend dat van de 2500 tehuizen in Nederland, in negenhonderd minimaal één besmetting is ontdekt.
    Bij Omring is op dit moment in zes van de 25 woonzorglocaties sprake van meer dan één (mogelijke) besmetting. Alleen testen kunnen uitwijzen of het daadwerkelijk corona is. ,,De klachten lijken er op, maar voor de behandeling van deze bewoners maakt het niet uit, die is hetzelfde’’, zegt woordvoerder Job Leeuwerke. ,,Op deze locaties worden alle noodzakelijke maatregelen getroffen. Onderdeel daarvan is dat alle bewoners en contactpersonen hierover geïnformeerd worden. Bij een bewezen besmetting melden wij dit aan de GGD en handelen wij volgens RIVM-richtlijnen. Vanzelfsprekend blijven onze zorgprofessionals zich met hart en ziel inzetten om het onze bewoners zo aangenaam mogelijk te maken’’, zegt Leeuwerke. ,,Voor hen is dit ook een unieke situatie.’’
    Vanaf volgende week worden op de website van Omring de besmettingen per locatie bijgehouden.
    Bij Zorggroep Tellus, met twee vestigingen in Den Helder: de Lichtboei en de Groene Vecht, zijn nog geen besmettingen geconstateerd. ,,Op dit moment gaat het coronavirus onze tehuizen gelukkig voorbij’’, zegt woordvoerster Ylvie Verschoor. ,,Als zich wel een besmetting voordoet, melden we dat op onze website.’’
    Bij Vrijwaard, met meerdere tehuizen in Den Helder, is bekend dat in De Golfstroom een besmetting is vastgesteld. Of het virus in meerdere tehuizen is opgedoken, is niet bekend. ,,Hierover doen wij geen mededelingen’’, meldt woordvoerster Brenda Koning desgevraagd.

Noordhollands Dagblad